Hjelp, hvor er eboka mi?

Dette er en nesten 100 % sann historie. Ingen av de gjemmestedene som er nevnt her er oppdiktet. Heller ikke den aktuelle eboka, som heter He Walked Around the Horses, av H. Beam Piper. En veldig liten ebok (bare 60K), men likevel. Jeg tror jeg kjøpte den billig fra bokkilden.no for å teste ut et eller annet. Nå vil jeg gjerne lese den. Men hvor la jeg den fra meg? Her er noen aktuelle steder, og da mener jeg aktuelle:

En filkatalog på jobb-PCen
Adobe Digital Editions på jobb-PCen
Calibre på jobb-PCen
Amazon Kindle for PC på jobb-PCen
Dropbox
En katalog på mitt område på NTNUs filserver
Mitt eneste lesebrett: Kindle 3
En filkatalog på Galaxy Tab
eBok-appen på Galaxy Tab
Overdrive Media Console på Galaxy Tab
Amazon Kindle for Android på Galaxy Tab
Google docs
txtr-appen på Galaxy Tab
Amazon Kindle iPhone
Stanza-appen på iPhone
Mobireader på hjemme-PCen
Amazon Kindle for PC på hjemme-PCen
En filkatalog på hjemme-PCen
Adobe Digital Editions på hjemme-PCen
En eller flere minne-pinner

Her har jeg bare nevnt et utvalg av mulige gjemmesteder, alle disse har jeg faktisk brukt en eller flere ganger til å oppbevare ei eller flere e-bøker. Så mulighetene er flere. Bl.a. har jeg en bærbar PC med litt av hvert på. Og jeg har sikkert apper både her og dere som jeg har glemt å nevne.

I tillegg til at jeg lurer på hvor boka mi er, har jeg også en del andre spørsmål, f.eks.

  • Hvis den ligger i et «bibliotek» som eies av et program, f.eks. Adobe Digital Editions, ligger den der på ordentlig, eller er det bare en snarvei til en filkatalog?
  • Hvis jeg finner den på to steder, er disse to like?
  • Hvis jeg finner den i to formater, hva skyldes det? At jeg har skaffet begge, eller laget den ene av den andre vha et konverteringsprogram? Og hvem av de to er master?
  • Hva skjer egentlig når jeg synker mellom forskjellige plattformer?
  • Har jeg lov til å gi bort en kopi av eboka?
  • Eller dele den på en annen måte?

Altså:

Det er ikke bare bibliotekene som har en utfordring med å organisere samlingene sine. Men også du og jeg.

Hvis du ønsker å kjøpe ebøker fra mer enn en bokhandel, og i tillegg ønsker å lese dem på flere apparater, så har du et problem.

Det blir sikkert ikke mer oversiktlig når bokskya snart kaster sin skygge over oss.

(Hva i denne historien er oppdiktet? Jo en ting, jeg visste hvor boka var helt fra starten. Men jeg visste ikke – og vet fremdeles ikke helt sikkert – hvor mange kopier jeg har)

2 tanker om “Hjelp, hvor er eboka mi?

  1. Knut Hegna

    Anerkjent og vel utprøvd metode: Lag en katalog med «metadata» (inklusive e-hyllesignatur) etterhvert som du anskaffer :-)

    Svar
    1. Ole

      Hei Knut, jeg ser at du bruker et helt vanlig smilefjes. Betyr det at du ikke er ironisk i det hele tatt?

      Svar

Legg igjen en kommentar

