Jovisst kan du lese ebøker på Galaxy Tab

Etter å ha forsket litt på dette surfebrettet, begynner det å gå opp for meg at det egner seg godt som eboklesebrett. Kanskje en verdig konkurrent til Kindle v3. Formatet passer meg utmerket (både på bussen og i senga), og jeg kan få tak i det meste av ebøker vil jeg tro. Her er noen raske tips:

amazon.com

Det er nesten like lett å kjøpe og hente bøker herfra som det er med en Kindle! Du må installere appen Kindle for Android (gratis), registrere denne på din amazon-konto, og så er det tut og kjør.

bokhylla.no

Her finnes det altså ca 40.000 ebøker i pdf. Du kan lese disse vha standard nettleser på Galaxy forutsatt at du er på nett. Nettleseren er god nok til formålet. Av disse bøkene er 8000 fri til nedlasting. Det er bare å laste dem rett ned til Galaxy, der standard pdf-leser er grei nok til å lese med.

manybooks.net

Her finnes ca 29.000 gratis ebøker, bl.a. de som tilhører Project Gutenberg. Du kan velge mellom mange formater for hver bok! Bruk nettleseren i Galaxy og last ned epub-versjonen. Den havner sikkert i mappa download. Du henter den inn i standard ebokleser vha importer. Og så er det bare å lese.

Den samme oppskrifta kan sikkert brukes for andre gratis epub-formatterte ebøker som du måtte komme over på nettet!

digitalbok.no

Dette er et første forsøk på en norsk ebokhandel – sjøl om de fleste titlene er på engelsk … Det er litt mer utfordrende å kjøpe bøker herfra enn fra amazon.com, men det går ganske greit – sjøl om de (digitalbok.no) ikke vil opplyse om framgangsmåten sjøl! Dette har jeg prøvd meg fram til, men det finnes sikkert også andre muligheter.

  1. Du må ha installert Adobe Digital Editions på en PC (eller Mac), som er initialisert med en Adobe ID (gratis)
  2. Du må ha appen txtr for Android installert på Galaxy, og initialisert den med samme Adobe ID
  3. Du må ha konto hos digitalbok.no
  4. Kjøp ebok hos digitalbo.no, og last den ned (går da rett inn i Adobe Digital Editions)
  5. Plugg Galaxy inn i PCen via USB-kabel. Når du åpner Adobe Digital Editions på PCen, vil Galaxy dukke opp som egen bokhylle. Og da er det bare å dra eboka inn i dette biblioteket
  6. Dermed kan du lese boka i txtr på Galaxy

Dette høres kanskje komplisert ut, men går altså ganske greit. Og metoden kan sikkert brukes for ebøker fra alle ebokhandlere som bruker Adobe DRM for å beskytte bøkene sine. Og det er vel nesten alle andre enn Amazon og Apple, f.eks. Sony, Barnes & Noble oa.

Lykke til!

8 thoughts on “Jovisst kan du lese ebøker på Galaxy Tab

  1. LineNA

    Eller appen Aldiko. Også kjøper jeg svenske ebøker på capris.no . Mye bedre utvalg enn på digitalbok.no😀

    Svar
  2. Ole

    Siden i går har jeg da oppdaget at Overdrive forenkler kjøp av epub-bøker med Adobe DRM betraktelig. Oppskrifta for digitalbok.no blir da
    1. Installer Overdrive Media Console på Galaxy og autoriser den for Adobe DRM
    2. Kjøp eboka hos digitalbok.no fra nettleseren på Galaxy
    3. Ved nedlasting velger du å laste ned til Overdrive
    Det var det hele. Ikke behov for noen PC eller USB-overføring.
    Min teori er at dette funker like godt fra Barnes & Noble f.eks.

    Svar
  3. Ole

    Nei Thomas, akkurat nå er jeg mettet med litt for mange apper og litt for mange forskjellige måter å gjøre ting på. Så Calibre må vente litt. Hva gjør Calibre forresten? Konverterer fra epub til azw eller?

    Svar
  4. Thomas

    Calibre var før det uunnværlige programmet for administrasjon av ebøker i forskjellige format. Det kunne kobles opp mot de fleste leseplatene og konvertere de fleste formatene slik at de passet. Jeg hadde på et tidspunkt tre forskjellige leseplater koblet til Mac med Calibre og overførte bøker (uten DRM) enkelt fram og tilbake. Til og med til Kindle kan du overføre.
    Jeg har ennå ikke klart å få Calibre til å funke med Galaxy Tab, derfor lurte jeg.

    Svar
  5. Britt Eva

    Tusen takk for en kjempenyttig liste. Etter å ha sittet og knotet med å finne og laste ned e-bøker i dagesvis, var det gjort på noen minutter med denne bruksanvisningen.

    Svar
  6. Anna Lepke

    1000 takk for nyttig liste. Jeg er helt ny på dette og fortviler over at jeg ikke bare kan laste ned bøker. – Har kjøpt en bok som jeg får åpnet på min PC i Adobe Didital Edition men jeg får ikke overført det til min Galaxy. Jeg vil ikke lese det foran PCen, men på mitt brett. Installert Txtr fil på Galaxy men vet ikke hva du mener med å initialisere det med Adobe ID?!?
    Kan du hjelpe meg?

    Svar
    1. Ole

      Anna,
      hvis du har samme versjon av Txtr som meg: Start Txtr, trykk på menyknappen og velg «Settings». Under «DRM Identification» trykker du på «Adobe ID», og oppgir samme brukernavn og passord som i Adobe Digital Editions.

      Svar

Legg igjen en kommentar

