Lavt skydekke i Den norske eBokbransjen® AS

I et forsøk på å orientere meg om hva vi har i vente når det gjelder norske ebøker, så søkte jeg på «bokdatabasen» i Google. Dette navnet hadde jeg hørt, uten riktig å få taket på hva det står for. Etter en omfattende surfing rundt på nettsteder som heter bokbasen.no eller lignende, er jeg muligens mer omtåket enn da jeg startet. Jeg har notert meg ei liste over navn jeg kom over:

E-bok
ebok
Digital Distribusjonssentral
Den Digitale Distribusjonssentralen
DDS
bokdatabasen.no
Bokdatabasen
Bokbasen
Boknett.no
Bokskya
boknett.no
http://boknett.no
bokbasen.no
Den Norske Bokdatabasen AS
Den norske Bokdatabasen AS
Den norske Bokdatabasen (Bokbasen)
Den norske Bokdatabasen®

I noen tilfeller er det bare bruk av stor eller liten bokstav som skiller, i andre tilfeller er det større forskjeller.

Og jo, jeg har nok en slags oversikt over hva det er som skjuler seg bak navnene, og om det ene navnet betyr noe annet enn det andre. Men det kan da ikke være nødvendig å gjøre det så ugjennomtrengelig? Og jeg vet sannelig  ikke om jeg er veldig imponert over følgende oppklaring (sitat):

«Den norske Bokdatabasen® eies og driftes av Den norske Bokdatabasen AS.»

Beklager mangelen på lenker i dette innlegget. Det er ikke bare min skyld, det aktuelle nettstedet var ikke noe særlig flink til å eksponere direkteadresser til enkeltsidene! De har forøvrig en søkefunksjon som ikke virker, noe som gjorde utforskinga enda vrienere enn nødvendig. Men denne lenka kan du starte med: http://bokbasen.no/ebok

For øvrig kom jeg over følgende målsetting, som gjør meg litt betenkt:

«En e-bok bør være mest mulig lik en papirbok. DDS har sammen med forlag og bokhandler laget anbefalte standarder for hvordan e-bøker bør struktureres og kvalitetsikres for å oppnå best mulig lesbarhet.»

Vi får håpe det beste.

Og unnskyld den lett flåsete overskriften. Men det er fredag. Skal du lese noe i helga, kan du jo heller kjøpe En glad gut fra amazon.com for USD 2,99😉

Legg igjen en kommentar

