QOTD: Well done, HarperCollins

De fleste har vel fått med seg at HarperCollins har tenkt å la biblioteket låne ut ebøkene bare 26 ganger. Dagens sitat kommer fra tittelen på en kommentar fra Martin Taylor: Well done, HarperCollins: librarians must change old thinking .

Nei, jeg er ikke sikker på at HarperCollins har kommet på den riktige måten å gjøre det på. Men samtidig tror jeg at bibliotekene kanskje sitter i glasshus når de beskylder bokbransjen for manglende evner til å tenke nye modeller. Det er litt av budskapet til Taylor, og jeg anbefaler å lese artikkelen. Den inneholder en del poenger om det økosystemet (som det heter nå for tida) som utgjøres av ebøker.

(PS: Artikkelen er formattert på en måte som egner seg fortreffelig til å leses på en 6-tommers skjerm, f.eks. en Galaxy Tab.)

4 thoughts on “QOTD: Well done, HarperCollins

  1. Pål M. Lykkja

    Martin Taylor har mange poenger, men det er etter mi oppfatning naudsynt å utvikle modellar for biblioteket som er bærekraftige under mange ulike scenarioer i den digitale tid. Ein av desse lovande modellane er etter mi oppfatning Genero-modellen http://www.fribit.no

    Flikking og småtilpasningar fungerar berre til ein viss grad trur eg, og lokale løysingar må vere ein del av ei global rørsle, elles så vil det verte kortvarige fenomener.

    Leste i dag at ein indie-forfattar selde 100 000 bøker i månaden med ei forteneste på 3 USD per bok. Ein million i månaden er ikkje så verst, og dersom biblioteka etablerar Genero (som har mange likskapstrekk med Spotify) så kan dei gå inn i ei bærekraftig symbiose med forfattarane som er gunstig for begge partar.

    Den gamle symbiosen mellom forlag og bibliotek har eg svært liten tru på. Det er berre å sjå på platebransjen. Spotify bidreg minimalt med inntekter, men den betyr vel så mykje for konsertsalg og andre inntekter enn den tradisjonelle platebransjen betyr for inntektene deira. Difor er det knapt ein musikar i dag som har råd til å ikkje vere på Spotify.

    Svar
  2. Ole

    Personlig innrømmelse: Jeg låner nesten aldri skjønnlitteratur på biblioteket. Men kjøper boka, gjerne i en nettbokhandel. Hvorfor? Tja, bl.a. fordi jeg ikke har lyst til å levere tilbake boka. Dette gjelder papirbøker.

    Den dagen jeg stort sett leser ebøker, blir saken en annen. Jeg har ikke noe ønske om å samle på datafiler. Hvis biblioteket kan låne meg eboka fort og gratis, så vil jeg slutte å handle hos amazon & co. Hvis ikke biblioteket klarer det, kan jeg godt tenke meg å bli bruker av en spotifylignende tjeneste for bøker.

    Og hvis nettet blir tilstrekkelig billig og stabilt og allestedsnærværende, vil jeg ikke en gang ha noe ønske om å laste ned filer i det hele tatt. Jeg kan godt tenke meg å «streamlese» bøker.

    Dette var som sagt personlige innrømmelser.

    Svar
  3. Ole

    Du har helt klart et poeng John David. Men om noen år vil jeg tro at jeg har nett nesten hele tida, og streaming av vanlige bøker vil jo også være kjempebillig mht nettbruken. Hele poenget mitt var at papirboka vil jeg gjerne beholde etter at jeg er ferdig, men det gjelder ikke for eboka. Der jeg gjerne tar til takke med streaming hvis det er mulig.

    Svar

Legg igjen en kommentar

