Er nyhetsstrømmer passé?

eller rettere sagt, har de ennå ikke slått gjennom?

For lenge siden, dvs i 2007, var nyhetsstrømmer hot. Eller RSS som vi ofte kalte det. Men så kom twitter, som liksom er så mye kulere, og som tilsynelatende kan brukes også for strømmer av nyheter. Eller er det noe grunnleggende konseptuelt feil med RSS som forhindrer det store gjennombruddet? Er det for vanskelig å forstå? Er verktøyene for dårlig? Er det for lite utvalg i aktuelle nyheter? Hva mener du?

Nå er det ikke hensikten her å invitere til gravøl. Tvert i mot mener jeg fortsatt at RSS-baserte strømmer er en veldig praktisk måte å holde seg orientert på. Jeg følger ca 60 strømmer, og i stedet for å oppsøke 60 nettsider så trenger jeg bare åpne Google Reader for å se om det er noe nytt i «mine» nyhetskanaler. Og ja, det er litt overlapping med twitter, men ikke mye.

Ta nå denne bloggen for eksempel. Hvis det ikke var fordi det er jeg sjøl som skriver her, ville jeg kanskje heller fulgt med via nyhetsstrømabonnement. Det kan du også gjøre! Akkurat nå står det en stor RSS-knapp rett ut til høyre. Det finnes også mindre knapper på toppen av sida. Hvis du er Google-bruker (dvs har gmail), så vil jeg anbefale at du tar i bruk Google Reader for å lese nyhetsstrømmene. Det finnes også andre gode alternativ, f.eks. Bloglines (som ikke er nedlagt likevel).

Hvilke andre ting kan du følge med på? Jo, for eksempel:

Blogger – omtrent alle bloggene har en nyhetsstrøm
Faste søk – noen søketjenester (f.eks. Google!) tilbyr deg faste søk via RSS
Epostlister – sjøl leser jeg BIBLIOTEKNORGE via RSS uten å være medlem!
Etidsskrifter – oppdatering med nye hefter / artikler
Nyhetsmedia – nettaviser etc
Nytt fra BIBSYS – og fra andre
Facebook – ja faktisk . . .

I leseren kan du velge å blande alt i en fellesstrøm, eller du kan sortere enkelstrømmene tematisk i mapper. Pass på mengden! Ikke abonner på mer enn du kan gape over. Si opp abonnement som du ikke vil ha lenger!

God helg! Husk at det finnes gode nyhetsstrømlesere også for mobiler, så du kan følge med på hytta e.l.

11 thoughts on “Er nyhetsstrømmer passé?

  1. Hege F.

    Google reader er mykje meir oversiktleg! Twitter er ei god kjelde for å bli oppmerksom på nye postar, frå feeds ein ikkje følgjer sjølv, til dømes. Men problemet med å bruke Twitter til å følge ein nyheitsstrøm med, er at den så kjapt blir borte. Droppar du Twitter nokre dagar, kan viktige oppdateringar snike seg forbi. I Google reader blir dei liggande pent og vente…

    Svar
    1. Ole

      Enig med deg. Men det finnes nok muligheter i twitter som et stykke på vei kan hjelpe til å få kontroll – eller kanskje rettere sagt i enkelte twitter-klienter. Jeg har ikke sjøl satt meg inn i dette

      Svar
  2. Rurik Thomas Greenall

    Hei Ole!

    Selv sluttet jeg å bruke nyhetsstrømmer en god stund før Bloglines skulle legges ned (ved overgang til Twitter?), men det må sies at jeg aldri har brukt så mye RSS som nå.

    Det jeg mener med dette er at jeg bruker tjenester som bruker RSS internt, men som ikke blotter disse for brukerne. RSS egner seg nemlig godt til deling av informasjon mellom maskiner – særlig ATOM og den RDF-varianten RSS 1.0

    Slik bruk av nyhetsstrømmer vokser bare, mens den tidligere «åpen» sluttbrukertjeneste ser ut til å ha blitt mindre aktuell. Synes egentlig at dette er synd da jeg er igrunn enig i alt du sier her.

    Svar
  3. Joost

    Nyhetsstrømmer er ikke passe men har i den senere tid blitt benyttet i andre sammenhenger og kontekster enn hva vi tidligere så. Med mediasenter som Navi-X, XBMC (for Xbox, Windows,OSX og liunx), Boxee klient (Mac,Windows, Linux), Boxee Box, Plex har det å hente inn nyhetsstrømmer med innhold som er annet en tekst, dvs. radiostreams, streaming av tv-program, direkte tv, etc blitt svært populært.

    Boxee, Navi-x og XBMC har alle innebygde RSS feed lesere der man kan «mate» inn feeds, man kan dessuten på en smidig og elegant måtte også strukturere feedsen med sosial bokmerke tagging i tjenester som f.eks Delicious før man legger dem inn i de enkelte mediasenter.

    Så jeg vil snarere si at nyhetsstrømmer har fått en renessanse de siste årene.

    Svar
  4. Harald

    Bland ikke sammen om det er en «hot/hypa» teknologi med om den er mye i bruk! RSS har trolig aldri vært så mye i bruk som nå. Vil tippe at minst 10% maks 20% av nettbrukerne benytter RSS (har ikke sett nye brukerundersøkelsestall). Avanserte brukere og IT-folk er trolig sterkt overrepresentert av RSS-brukere. Dessuten er det mange som bruker RSS «under panseret» uten å kjenne teknologien. For eksempel abonnerer massevis av rosabloggere på hverandres blogger uten å ane om det er RSS-formatet som ligger i bunnen for abonnementet.

    PS jeg ville aldri lest denne bloggen om jeg ikke hadde kunnet abonnere på den med RSS.

    Svar
    1. Ole

      Håper du har rett. Når det gjelder det som skjer over panseret så er jeg ikke overbevist. Men kanskje er min virkelighetsoppfatning bare uttrykk for at vi (bibliotekene) som formidlere ikke har vært flinke nok til å ta i bruk mediet :-\

      Svar
  5. Joost

    Hei Harald!

    Forstår ikke helt hva du mener med setningen: «Bland ikke sammen om det er en “hot/hypa” teknologi med om den er mye i bruk!»

    Hva er det som er hot/hypa teknologi?

    Svar
  6. mostraum

    Eg trur meir på at dei ikkje har slått igjennom enno.

    Eg brukar Google Reader (migrerte ut av Bloglines då nedleggingsbeskjeden kom og har ikkje migrert tilbake) og kan ikkje tenke meg verda utan eit slikt verkøty for å halde orden på dei alt for mange nettstadene eg vil følge med på. Ein nettstad som manglar den oransje symbolet blir stort sett forbigått hjå meg, gjerne med ein kommentar om at dei nett har mista ein lesar pga manglande rss/atom-straum.

    Syns ikkje Twitter er god når det gjeld å organisere, og ting som har foregått når eg ikkje var pålogga gidd eg aldri leite opp. Det samme gjeld Facebook. Veit det finst verktøy for slikt men har ikkje funne noko eg likar.

    Som sagt så trur eg at rss/atom ikkje er oppdaga enno. Som skulebibliotekar møter eg stadig på folk som klagar over at det er vanskeleg å følge med på det dei vil på nettet og dei fleste av desse folka har aldri høyrt om rss-lesarar. Det har blitt nokre aha-opplevingar.

    Svar
  7. Katrine Aronsen

    Også min erfaring at «folk» ikke vet hva RSS er. Så hvis man nevner dette på kurs/for lånere utløser det gjerne behov for en lengre «utgreiing»…

    MEN – hvordan setter man opp RSS fra facebook – som det står om over? (tenkte å gjøre det f.eks fra NTNU UB sine sider)

    Svar
    1. Ole

      Hm, det spørsmålet ditt om Facebook finner jeg ikke ut av. Iflg dokumentasjonen skal det i det minste gå an å lage en RSS-strøm for varsler for egen konto. Men jeg får ikke oppskrifta til å passe😦 http://www.facebook.com/help/?faq=11995&ref_query=rss ). Har Facebook forandret noe muligens?

      Ja jeg vet at du egentlig spurt om noe annet. Men det vet jeg enda mindre om.

      Uten at jeg vet mer enn dette, tipper jeg at å satse på RSS for å følge Facebook er lite lurt. Noen andre som vet noe?

      Svar
  8. Pål M. Lykkja

    Eg var på tur til å nøye meg med å lese gjennom denne bloggposten i Google Reader, men sidan det nettopp dreiar seg om RSS så tenkte eg at eg burde kommentere likevel…

    RSS er praktisk, eg har 187 RSS feed, dei fleste av desse er berre knytta til at eg treng å få greie på nå nye tidsskrifter kjem ut, så slepp eg å ha andre lister med tidsskrifter som eg må hugse på å fylgje med på.

    Det er enkelte bloggar som til dømes Vox EU som eg fylgjer fordi då får eg greie på dei viktigaste trendane innan økonomisk forskning, får tips om bøker og anna som eg kan kjøpe inn og ha klart når brukarane spør etter dei.

    Din blogg les eg fort over for å vite kva som rører seg i det norske biblioteksmiljøet. Ethan Zuckerman sin blogg les eg for å fylgje med på dei mest sentrale trendane innan informasjonsspreiing. Når ein kjenner til kvar dei sterkaste straumane flyt hen, så er det lettare å havne inn i bakevjer og inn i småbekkar som fører vekk frå hovudlaupet for å seie det slik. Difor er det lurt å lese desse lange bloggpostane og papera som enkelte gir ifrå seg.

    Skal ein lære studentane korleis ein renskar vekk dei 199 dårlege bøkene, og heller brukar tid på den eine diamanten, så er det greit å vere litt trent til å vaske gull og diamantar på eigne interessefelter.

    Wikileaks har vore mykje diskutert i biblioteksmiljøet, og då er det slike artiklar me bør hente avgjerdsgrunnlag frå, ikkje Aftenposten og VG:
    http://benkler.org/Benkler%20Wikileaks%20CRCL%20Working%20Paper%20Feb_8.pdf

    Svar

Legg igjen en kommentar

