Enda en app

There surely is an app for that. Har du hørt den?

I dag lanserer Adresseavisen sin nye app for iPhone. Nei, jeg vil helst ikke ha noen app fra dem. Jeg har allerede et bokmerke til adressa.no som funker helt fint, både på iPhone og Android. Og synes at Adressa burde satse videre på å utvikle web-sidene sine slik at dette bokmerket fortsatt gir meg det jeg trenger.

Dette er blodig alvor, ikke noe isolert angrep på Adressa. Vi er i ferd med å få et app-hysteri, hvor innholdsleverandørene (ikke minst avisene) vil ha oss til å installere deres egen spesielle app i stedet for å fortsette å bruke nettleserne slik vi var i ferd med å venne oss til. Og ja, det finnes nettlesere på alle de moderne mobilene, nettbrettene og til og med noen av lesebrettene. Og nei, de er ikke så gode som de skulle vært. Noe som forøvrig ikke bare har med skjermstørrelse å gjøre. Men, motivasjonen for å videreutvikle gode nok nettlesere blir vel ikke akkurat styrket av at innholdet på liv på død skal leveres via apps.

Altså, for å følge med i tre aviser på to plattformer (mobiltelefon og nettbrett) så må jeg installere 2 x 3 = 6 apps.

Det må da gå an å bruke blodferske web-standarder (f.eks. HTML5 og CSS3) til å lage gode plattformuavhengige web-applikasjoner? (Og kall dem gjerne for webapps hvis det hjelper).

Dette er sjølsagt en variant av den samme utviklingen vi ser på mange områder, der innholdstjenester ikke kan konsumeres fritt, men bare vha det utstyret som leverandøren tilbyr. Jamfør ebokmarkedet, der vi har en tredje faktor i tillegg til innhold og utstyr, nemlig DRM (Digital Restrictions Management). Det har vi forøvrig for noen aviser også …

Neida Adressa, dere er ikke noe verre enn de andre, bare dilter med på lasset. Dere bruker QR-koder som et argument for å ta i bruk appen deres. Men det er ikke nødvendig, QR-kodene dere trykker kan fint scannes av en generell app som jeg alt har på telefonen min. Den heter I-nigma, og kan scanne all verdens QR-koder, ikke bare Adressa sine.

Sjølsagt var jeg så nysgjerriga at jeg installerte den dumme appen. Men QR-scanninga virket ikke. Min feil muligens. Jeg måtte bruke I-nigma for å komme til den råkjøringsvideoen som er førstesideoppslag på Adressa i dag.

One thought on “Enda en app

  1. Fran

    Hey there! I’ve been reading your web site
    for some time now and finally got the bravery to go ahead
    and give you a shout out from Huffman Texas! Just wanted to tell you keep up the
    good job!

    Svar

Legg igjen en kommentar

