Gratulerer Kjersti med ukens artikkel i Wikipedia

Denne uka er det Gløshaugen som er Ukens artikkel på Wikipedia. Det betyr at den vises på forsida (Norsk bokmål). Og det er Kjersti Lie som står bak denne. For den som ikke vet det er Gløshaugen en del av NTNU (i dag kaller vi det et campus), og Kjersti leder det biblioteket som er mest sentralt på Gløshaugen i bokstavelig forstand (Biblioteket for arkitektur/bygg/design).

Det er naturlig at Wikipedia har en viktig plass blant NTNU UBs  tjenester, og vi gjør det til vår tjeneste ved å ta del i arbeidet sjøl. Kjersti sier sjøl litt om hva og hvorfor:

Jeg googler, som «alle andre» – og kan ikke unngå å se at Wikipedia-artikler kommer høyt opp på trefflista. Jeg var leder for et prosjekt som hadde mye kildemateriale å formidle kunnskap om, og skjønte at Wikipedia var stedet. Jeg startet med stor skepsis, som «alle andre». Jo mer jeg vet, desto mindre skeptisk blir jeg. Grunnen til at jeg publiserte GLØSHAUGEN-artikkelen, var at det lå en liten & mangelfull artikkel der. Jeg visste at vi ved NTNU og NTNU UB hadde kildemateriale som kunne hjelpe meg å forbedre den betraktelig, så NTNU kunne få den i bursdagsgave. Det var en fascinerende prosess! Det er utrolig artig å skrive i Wikipedia, selv om det kan være frustrerende at andre kommer og bryr seg med «min» artikkel. Som regel fører det til et bedre resultat. En dugnad for å få gratis og bra informasjon ut til alle er flott å være med på!

One thought on “Gratulerer Kjersti med ukens artikkel i Wikipedia

  1. jorunna

    Gratulerer Kjersti! Det må være en stor ære å få en slik «utmerkelse». Og veldig fortjent.

    Svar

Legg igjen en kommentar

