Det er informasjon alt handler om

Det er bare å innrømme det: Etter et yrkesliv der jeg omtrent hver eneste dag har hatt informasjon som arbeidsområde, så har jeg ennå ikke fattet dette begrepet til bunns. Det har dreid seg om informasjonsformidling eller informasjonssøking eller informasjonsteknologi eller lignende. Fordi jeg er realist så kjenner jeg til informasjonsteori (Shannon). Men det har liksom ikke vært nødvendig å bry seg så mye om dette i det daglige. Om jeg har håndtert informasjon som en vare (i biblioteket) eller en teknologi (i BIBSYS) så har informasjonsteorien aldri vært et tema. Pussig nok.

Jeg har aldri før slått opp på «Informasjon» i norsk Wikipedia. Gjør det nå, og blir ikke noe klokere. Tvert imot står det at «Denne artikkelens faglige presisjon er omstridt, eller den kan inneholde faktafeil». Hvorfor det montro? Det tyder vel på at forfatterne ikke har blitt enige, fordi begrepet brukes med forskjellige betydninger.

Men nå vil jeg til bunns i dette. Ved hjelp av boka The Information av James Gleick, som jeg har nevnt i forbifarten i et tidligere innlegg her. Den kjøpte jeg med store forventninger, og er så langt helt oppslukt. Akkurat nå har jeg kommet til at Charles Babbage møter Ada Lovelace. (Nei, dette er ikke noen kjærlighetsroman :-)) Og jeg ser fram til å møte Kurt Gödel, Alan Turing og Claude Shannon med flere.

Sjøl om jeg bare har lest 14% av boka, så tar jeg herved sjansen på å anbefale den som innhold i påskeryggsekken. Du får den som tidligere nevnt billig fra amazon.com. (Også i papirutgave). Det er nok en forutsetning at du er litt interessert i realfag.

Det er tegn som tyder på at informasjonsteorien er i vinden, f.eks. som en modell for å forklare hvordan vår verden er skrudd sammen og hvorfor den virker som den gjør, blant annet gjennom en samkjøring med kvantefysikken. Nå når bibliotekene er kastet inn i den digitale verden, så har jeg en ide om at også vi bør orientere oss i informasjonens verden med nye øyne. Kanskje kan denne boka være et bidrag til det. Jeg mener, jeg leser den også som ei fagbok med forventet relevans til yrket mitt😉

God påsketur! Pass deg for osonlaget, og husk at Nivea duger ikke lenger.

One thought on “Det er informasjon alt handler om

Legg igjen en kommentar

