Drep meg konge, men ikkje med apps

Det er ikke så lenge siden sist jeg skrev om apps-uvesenet, men jeg kan ikke dy meg for et lite drypp igjen.

Uttrykket i tittelen er sjølsagt en vri på sitatet Drep meg konge, men ikkje med graut. Og det er nettopp grauten som kan assosieres med en passende illustrasjon: Eventyret om Askeladden som kappåt med trollet er å få i e-bok-versjon. Den aktuelle e-boka kan kjøpes i form av en app fra appshopper.com [!] for kr 29. askeladden

Så jeg kjøpte likså godt boka for å lese på iPhone. At jeg ikke likte hverken tegninger eller språkform er så sin sak. Det står at det er «fritt etter Asbjørnsen og Moe». Jeg kan også hoppe over at jeg ikke fikk lyden (høytlesing) til å virke.

Men poenget mitt er: Hvorfor må e-bøker leveres som apps? Hvorfor kan de ikke leveres på en av de e-bok-plattformene som finnes – helst i et åpent format, eller evt som en web-applikasjon?  Er det slik at vi skal lures til å tro at en app er noe fint og moderne som det kanskje til og med er rimelig å betale ekstra for? Vi må ha egne apps for forskjellige plattformer, en ipad-app kan ikke brukes på et Androidbrett, kanskje ikke engang på en iPhone. Og ikke på din bærbare PC eller hjemmedatamaskin eller lesebrett. Du må altså ha en ny app for hver plattform du vil bruke for å lese boka.

Dette uvesenet er godt innarbeidet av tidsskrifter og aviser som Wired, NY Times, Adresseavisen og mange andre. For alle disse er appen som sådan sjølsagt også et markedsføringsikon. Ja kanskje er nettopp det hovedoppgaven?

Alternativet til å levere ei e-bok som en egen app er å bruke et så åpent ebok-format som mulig. Her bør epub være et førstevalg, noe som gjør at den kan leses på de fleste plattformer uten at du må installere spesiell programvare. Hvis e-boka er avansert mht interaktivitet og bruk av lyd, bilder etc, så vil kanskje slike formater ikke gjøre jobben. Hva som er den beste løsningen for dette tilfellet er jeg ikke sikker på, men jeg synes ikke det er å lage en spesialapp som virker bare for ei bok! Gode forslag?

One thought on “Drep meg konge, men ikkje med apps

  1. Per Borgen

    Hei Ole!

    Morsomt at du har tatt tak i Askeladden-appen vår for å illustrere. Er imidlertid App Store og Android Market man kjøper den gjennom, og ikke appshopper.

    Er enog i at det beste hadde vært om det fantes et standard format som man kunne produsere elektroniske barnebøker i, og sannsynligvis er det epub som er løsningen på dette. Har hørt at de skal komme med en versjon som gjør det mulig å legge inn lyd og bilde a la Askeladden snart. Men som du sier: interalktivitet vil trolig ikke kunne implementeres, og det er jo her det store potensialet ligger! Det er nettopp dette som gjør app-bøker til noe mer enn bare digitaliserte papirbøker.

    Selv utvikler vi våre egne maler for å lage bok-apps, slik at produksjonen mest mulig kan standariseres. Og jeg tror nok at slike maler og skripts etter hvert kan kjøpes for en billig penge. (fortsatt dyrt)

    Selv tror jeg det er komplett umulig å tjene penger på å lage en barnebok som en web-app. Man er rett og slett avhengig av Apples suverene markedsplass for å kunne selge bok-apps.

    Du nevner at apps er noe man må «betale litt ekstra for». Mener du her at Askeladden er overpriset?

    Mitt beste forslag er at flest mulig mobilprodusenter tar i bruk Android-plattformen, og at det blir enda mer konkurranse mellom App Store og Andorid Market, slik at villkårene for både utviklere og brukere blir best mulig:)

    At lyden på Askeladden-appen din ikke fungerer, beklager jeg. Om du ønsker, kan du slette den og så skal jeg gi deg en promokode så du kan laste den ned gratis på nytt. Kanskje det vil fungere bedre da?

    Mvh
    Per Borgen
    Forlaget Propell

    Svar

Legg igjen en kommentar

