Ord for dagen: Forretningsmodell (Heia Gluejar)

Forretningsmodell. Dette ordet sier jeg ofte og med den største selvfølgelighet. Det samme gjør mange jeg snakker med eller hører på. Da er det vel klart hva vi mener med det ordet? Tjanei, jeg har erfaring med at vi ofte ikke mener det samme med ordene vi bruker, og ofte bruker floskler vi ikke en gang sjøl kan gjøre greie for. Regime. Økosystem.

Når jeg prøver å finne ut hva ordet forretningsmodell betyr så griper jeg til wikipedia og google, og leser mye jeg ikke skjønner helt. Fordi forretninger ikke er mitt fag for å si det litt forsiktig. Men jeg står igjen med et inntrykk av at ordet betyr «en plan for hvordan man skal tjene penger på noe». Litt naivt vel, men neppe så langt fra sannheten. Eller rettere sagt virkeligheten. For jeg er mer interessert i hva som er «gjengs forståelse» av ordet enn en fasit / definisjon.

Kontekst. En slik begrepsdiskusjon som dette er som regel ugjennomførlig uten å ha en gitt kontekst. I denne bloggen er det nærliggende å tenke seg at varen (som noen skal tjene penger på) er informasjon, i form av dokumenter. Og det er jo akkurat dette som vanligvis er konteksten for bruk av ordet forretningsmodell som jeg er vitne til eller deltar i. Akkurat nå gjelder det ikke minst e-bøker.

Eric Hellman sier «[publishers] problem these days is that the book publishing industry is stuck on an old model of selling individual copies». Det er vel forretningsmodellproblemet for e-bøker i et nøtteskall. Den samme Hellman er sjef for firmaet Gluejar, som akter å lansere en helt ny modell for e-bøker. Den omfatter en form for «frikjøp» av bøkene slik at de «nedgraderes» og blir fritt tilgjengelige med en CreativeCommons-lisens. Les mer om dette hos gluejar.com, og i blogginnlegget Business Idea #4: Ungluing eBooks.

Spekulativt? Ja. Interessant? Ja.

God helg! Merk at amazon.com nå selger flere e-bøker enn papirbøker!

Legg igjen en kommentar

