Hvordan er din nettboble?

«Lut lei prinsebryllup? Installer en prinsebryllupnyhetsfjerner for dagbla og vg.»

Dette er omtrent ordrett hva som ble tilbudt på nettsida Lut lei prinsebryllup? for litt over en måned siden. Den gang var jo fristelsen til å installere noe slikt ganske stor. Og det er ikke vanskelig å tenke seg andre varianter for filtrering. Personlig kunne jeg tenke meg Adresseavisen uten RBK og Dagbladet uten flåttalarm og Trønderbladet uten Marit Bjørgen og Dagens Næringsliv uten børs og …. Nei forresten, etter å ha tenkt meg nøye om: Egentlig vil jeg vel heller ha det slik det er. Sjølsagt foretar jeg allerede valg som filtrerer stoffet. Måten jeg gjør det på i dag er godt nok, jeg får med meg mye som interesserer meg, men også et lite vindu til den verdenen som ikke er så interessant. Den måten jeg gjør det er forskjellig fra måten du gjør det på, men begge to får vi med oss (i større eller mindre detalj) mye som er felles. Jeg tror ikke jeg vil ta i bruk mer detaljerte filtre for å skreddersy min horisont til å bli så snever at den er bare min.

(Som alltid: noen kanaler velger jeg å følge med på, andre ikke. Men noe har forandret seg,  f.eks. bruker jeg RSS i nokså stor utstrekning for å følge med i kilder jeg synes er viktige. Det gjelder ikke bare blogger o.l., men også epostlister, faste google-søk og andre kilder. Og forøvrig: i mye større grad enn før følger jeg med på hva andre anbefaler, f.eks. gjennom twitter).

I det hele tatt føler jeg at jeg stort sett har kontroll med min nettboble.  Bortsett fra:

  • når Facebook på egen hånd bestemmer at de godt kan filtrere bort nyheter fra en del av vennene mine
  • når Google på egen hånd bestemmer seg for å filtrere lenker fra søkeresultatene som de tror er av mindre interesse for meg

Denne økende grad av filtrering er sjølsagt i stor grad motivert av reklamehensyn. Når Facebook , Google og alle de andre ønsker å finstille våre personprofiler i langt større grad enn vi sjøl har bedt om, så er det fordi de lever av å selge reklame, og vet at den virker best når den er målrettet (targeted).

Spørsmålet er: Vet vi nok om hvordan dette virker? Vet vi nok om hvordan vi kan motvirke det? Sikkert ikke. Sjøl om Google, Facebook &co ikke akkurat lyver for oss, er de heller ikke særlig flinke til å fortelle hva de driver med.

En som interesserer seg for dette er Eli Pariser, som nettopp har utgitt boka The Filter Bubble: What The Internet Is Hiding From You .

Han har også holdt et TED-foredrag om samme emne: Eli Pariser: Beware online «filter bubbles»:

Og her er et intervju Ethan Zuckerman gjorde med Eli Pariser for nettstedet The BOSTON Phoenix 26. mai:

Eli Pariser talks about The Filter Bubble

Så: Hvordan er din boble? Har du god kontroll?

One thought on “Hvordan er din nettboble?

  1. Pål M. Lykkja

    Informasjonsbiletet på dei fleste saksfelt som internettpolitikk, sensur, intellektuell eigedomsrett, storpolitikk etc. er nesten aldri slik at det er onde mot dei gode, fornuft mot ufornuft, pengar mot moral. Svært ofte så er det systemfeil som ofte kan vere heilt openbar, men likevel ingen som snakkar om dette fordi slike saklege debattar «avtenner» like grundig som det er å dra opp ein enkel andregradslikning i ein sal med sosialantropologistudentar🙂 Rullgardina går det med eit brak.

    Det er sjeldan eg har så stor glede som av å setje meg inn i motpartens argumenter, og det er også utruleg nyttig. Eg jaktar bevisst på bloggar som eg legg inn i Google Reader, eg jaktar på avisartiklar og bøker frå dei som meinar det motsatte av meg. Det fører jo til at eg plukkar elementer som eg likar frå dei fleste ideologiar og politiske partier samt skiftar meining såpass ofte at ein fort får rykte på seg for å «virre», men det får ein heller leve med.

    Om ein ikkje er bevisst på kva slags kjelder ein vil la seg forme av, så trur eg ein lett vert litt zombieaktig, det endar veldig lett opp som «etter å ha vore ein hensynslaus forretningsmann i 20 år, så har eg endeleg SETT familien min, meldt meg inn i UNICEF etc. etc.» Kan umogleg vere serleg artig det heller.

    Svar

Legg igjen en kommentar

