Endelig bildesøking i Google

Dette er en stor nyhet. Før måtte du beskrive bilder med ord for å kunne søke etter dem, nå kan du søke vha bilder. Det må riktignok innrømmes at det er langt fram til den virkelige store nytteverdien. Men det går an å se for seg noen muligheter.

Når du får kameraikonet til høyre i søkefeltet (ved Google bildesøking), kan du søke enten ved å laste opp et bilde fra disken din eller ved å angi et bilde fra ei nettside. Du vil kanskje kunne trekke bildet rett inn i søkefeltet. For å gjøre et kontrollert eksperiment, prøvde jeg et par av mine egne bilder.

Først prøvde jeg et vaffelbilde. Her ble resultatet: Ingen treff på identiske bilder, og noen forslag til Visually similar images som var interessante: Alle var av mat, men det var ingen vafler! Altså null nytteverdi.

(Prøv sjøl ved å trekke vaffelbildet inn i søkefeltet for Google bildesøk)

Så søkte jeg etter et bilde jeg har på flickr: av en porsbusk. Her ble resultatet (litt overraskende) at nøyaktig dette bildet finnes på et for meg ukjent nettsted. Noen har kopiert det fra min flickr-konto. De har ikke gjort noe galt, da jeg har lagt ut bildet med en passende CC-lisens. I dette tilfellet var forslagene til Visually similar images alle fra planteriket, men det var ingen riktige plantearter.

Etter en del mer testing både med egne og andres bilder konkluderer jeg med at søk vha bilder i stedet for ord gir gode resultater når det gjelder å finne identiske bilder (f.eks. sjekke hvor et bilde kommer fra, eller om det er noen som har stjålet et bilde) – mens denne metoden er nokså ubrukbar når det gjelder å finne bilder som ligner. Den er f.eks. ubrukbar til å identifisere ukjente planter. Ansiktsgjenkjenning mangler visst også.

Ennå er dette mer kuriøst enn nyttig. Men det er lett å se for seg hvordan det kan bli når matchingsalgoritmene blir mer avanserte. Kanskje får vi også muligheten til å tegne søkebegrepet i stedet for å laste opp ferdige bilder – slik som i eksperimentelle retrievr.

God helg!

Legg igjen en kommentar

