Send to Kindle

Dette er sjølsagt ikke reklame for amazon.co, for de betaler meg ikke et rødt øre for å skrive dette. Og opprinnelig var det ikke meningen å skrive om Kindle i det hele tatt, men om artikkelen Check Against Delivery. My speech to the IAAC av Ben Hammersley. Tittelen er kanskje ikke så informativ, så jeg gjengir innledningen her:

«Last night I gave a speech to a meeting of the Information Assurance Advisory Council, the UK’s talking shop for government, law enforcement, security services, and private companies around the issues of cybersecurity and the like. The whole thing was under the Chatham House rule, so it’s hard to write about, and most of the audience could have me killed. But here’s the speech I gave. As I say at the beginning, it’s very rare that I give a speech verbatim like this, but I had some very specific points to make.»

Jeg regner med at opptøyer i London utgjør en del av bakgrunnen for denne presentasjonen. Men det er ikke vanskelig å se de videre perspektivene på «internett og oss» som Hammersley viser fram. «I need to make the point that this technology isn’t a removable part of life». Derfor er artikkelen spesielt lesverdig synes jeg. Det står at det tar ca 15 minutter å lese den, og det stemmer bra.

Artikkelen er fint formatert og lett å lese på skjermen på min stasjonære PC. Og ikke lenger enn at jeg gidder å sitte i ro og stirre rett fram. Men jeg foretrekker å lese slikt på Kindle, så derfor blir jeg interessert når jeg ser knappen SEND TO KINDLE. Og det går fort å finne ut av det. Fordi jeg alt er vant til å sende forskjellige slags dokumenter til Kindle’n min via amazon.com, så er amazon-kontoen min ferdig oppsatt. Jeg må nå laste ned et nettlesertillegg til Firefox fra readability.com, installere det og oppgi riktig adresse til amazon-kontoen min. Så må jeg inn på amazon-kontoen og gjøre det motsatte, nemlig registrere epostadressen til readability.com. (Dette er en engangsoperasjon!) Så er det bare å klikke på knappen, og etter ca 1 minutt har jeg dokumentet inne på Kindle’n min. Fint formatert, og svært hendig til å lese på bussen eller hvorsomhelst.

Det finnes også andre måter å sende webdokumenter til Kindle på. Så sjøl om dette er den mest elegante jeg har sett, så forutsetter den at skaperen av websida har satt inn en slik knapp! For andre tilfeller finnes det f.eks. en såkalt bookmarklet fra klip.me som du kan prøve.

Men det viktigste er tross alt artikkelen, ikke hvordan du leser den!

One thought on “Send to Kindle

  1. Pål M. Lykkja

    Veldig bra innhald. Send to Kindle verkar veldig nyttig for bloggar som delar ut mykje lesestoff. Ein kan byggje ein heilt anna type brukardeltaking på den måten.

    Svar

Legg igjen en kommentar

