Julegaveønske: Nytt lesebrett

Kjære julenissen,

nå har jeg hatt lesebrettet mitt i over et år, og begynner å ønske meg noe nytt. Og så leste jeg på twitter etc at nå kommer amazon.com med helt nye utgaver av Kindle. Det er jo sjølsagt ikke tilfeldig timet av amazon at de kommer akkurat når jeg skriver ønskeliste.

Problemet er jo ellers det vanlige, at tilbudet er så stort at det er vanskelig å bestemme seg for hva man egentlig har lyst på. Og – når jeg kikker nærmere på de forskjellige nye modellene så vet jeg ikke riktig. Det er også en hake ved flere av produktene. Jeg regner med at du julenisse er en viktig brikke i amazons distribusjonsnett, og at du dermed kan formidle noe til dem.

For det første synes jeg det er dumt at utvalget for oss utlendinger er så begrenset. Vi får ikke tilbud om reklamesponsete rabatter. Nå er jeg ikke helt sikker på at jeg ville hatt en sponset versjon, men det er jo bare skjermsparerne ikke sant? Så kanskje jeg hadde gjort det for å spare 30-40 dollar, hvem vet.

Jeg synes 79 dollar er så billig at hvis denne billigste utgaven var til salgs her så ville jeg vurdert å kjøpe den sjøl om den har mangler både her og der. Jeg tipper det ikke kan være noe særlig behagelig å bruke det virtuelle tastaturet f.eks. Men når det bare er snakk om ca 500 kroner …

Her må jeg nevne at tastaturet på Kindle 3 som jeg har i dag er veldig vrient å bruke. Så jeg taster minst mulig. Og derfor ville jeg sette stor pris på en trykkfølsom skjerm med skjermtastatur. Men da må jeg betale såpass mye mer at det

[ – pause i skrivinga – kommer over en lenke fra @lorcanD (Lorcan Dempsey på Twitter): Amazon, the Company That Ate the World. Må lese den før jeg skriver noe mer. Men nå er jeg heime og det er sol og varmt på verandaen og jeg hadde egentlig tenkt å ta med meg avisa. Og batteriet på Tab’en min er flatt. Derfor sender jeg artikkelen til min Kindle. Det er ett klikk. Før jeg har kaffe i koppen er artikkelen på plass og jeg kan ta artikkelen i solveggen – PS: hvorfor tenkte jeg ikke på å skrive den ut? Det gjorde jeg i gamle dager – ]

ikke er verdt det? Så kanskje er det billigutgaven uten tastatur som er min favoritt sålangt. En annen ting med trykkskjermutgavene: Der har amazon gått ned i totalstørrelsen mens skjermstørrelsen er beholdt. Noe som er muliggjort ved å ta bort tastaturet. Jeg kunne ønsket meg omvendt: større skjerm (f.eks. 7″) på samme totalstørrelse.

Men den store nyheten som alle snakker om i dag er nykommeren Kindle Fire, som ikke er en «vanlig Kindle», men en mellomting mellom et lesebrett og et nettbrett. En iPad-killer tror noen. Eller håper? Her er det belyst fargeskjerm på 7″og Android. Slik at vi kan installere en passende android-app og dermed lese alskens ebøker, ikke bare de fra amazon.com. Vi hører at det skal bli slik, men må kanskje se det sjøl for å tro det.

Og ja, jeg ønsker meg en slik, julenisse. Men si til Amazon at de godt kan fikse batteri som varer lenger enn 8 timer (på min Kindle er det snakk om måneder).

5 thoughts on “Julegaveønske: Nytt lesebrett

  1. Ole

    Tja, jeg er vel et vanemenneske., Har personlig svært gode erfaringer med Kindle allerede, og nokså dårlige erfaringer med en tidligere Sony. Jeg er svært godt fornøyd med amazon.com som bokhandel. Og så er jeg jo spent på hva «hybriden» Fire kan tilby. Idag har jeg en Kindle og en Galaxy tab som er like stor og med en utmerket Kindle app som gjør det greit å lese også på taben. Men det er noe jeg gjør bare «for moro skyld», aldri på ordentlig. Fordi kindle er MYE mer bekvem å håndtere og å lese på. Jeg tror egentlig at heller ikke Fire kan konkurrere med et bra lesebrett …

    Svar
  2. Tilbaketråkk: Amazon i farta « betaUB

  3. Roger Robertsen

    Helt utenom denne samtalen.
    Primærbehov: Jeg driver bl.a. med arkeologi i Midtøsten og trenger et lesebrett med bra lesbar skjerm (sterkt solskinn) så jeg kan ha med info om utgravningsstedene ute i feltet.
    Må kunne benytte Windows 7 og på lettvint vis kunne overføre dokumenter med skisser og bilder til brettet. Lav vekt er forholdsvis viktig, men ikke avgjørende.
    Sekundærbehov: Kunne kjøre PowerPoint-presentasjoner via projektor. Er det mulig med et lesebrett?
    Bra batterikapasitet og minne for lagring av bilder er positive faktorer.
    Kamera, film, video, spill er uaktuelt.
    Noen ide om hva jeg bør kikke etter?
    Roger R.

    Svar
  4. Ole

    Roger, dessverre har jeg ikke god nok oversikt over tilbudet der ute. Men jeg tror dine krav er nokså ambisiøse. Hvis du skal ha et lesebrett (i betydningen e-boklesebrett) som kan leses i Midtøstens sol, må du ha et med e-ink skjermteknologi, f.eks. Kindle, Sony e.l.). Men ingen slike lesebrett har Windows operativsystem – heller ingen andre tradisjonelle opeativsystem.

    Hvis du ikke mener egenlig lesebrett men et nettbrett, så er jo iPad et populært alternativ. Men den funker neppe bra i sterkt sollys, og benytter ikke Windows. Det finnes nok nettbrett som kjører WIndows 7, men jeg har ingen kjennskap til slike. Jeg vil anbefale at du forhører deg hos en velrenommert dataforhandler. Og du må nok renonsere på noen av dine krav tror jeg.

    Lykke til!

    Svar

Legg igjen en kommentar

