Bokanmeldelse: Context av Cory Doctorow

Her tar jeg sjansen på å anbefale ei bok jeg ikke har lest. Det er ca 20 minutter siden jeg ble oppmerksom på boka Context: Further Selected Essays on Productivity, Creativity, Parenting, and Politics in the 21st Century av Cory Doctorow, takket være en melding på Twitter fra @Miromurr. Cory Doctorow er sikkert kjent av mange som både Science-fictionforfatter, blogger og talsmann for «åpen publisering».

Boka er ei essaysamling, og jeg har tenkt å lese den. Den kan kjøpes, men også lastes ned som ebok med Creative Commons-lisens. Sjøl om du ikke har tenkt å lese den, kan du gjerne bruke litt tid på å les presentasjonen av boka på BoingBoing, og kanskje forordet. Dette er nokså illustrerende for forskjellige måter åpne lisenser kan brukes til beste for både forfatter og lesere. Og det er ikke minst det aspektet som gjør at jeg synes dette innlegget er topp relevant på denne bloggen!

I et anfall av snillhet (?) har jeg bestemt meg for å kjøpe boka (USD 9.10 hos amazon.com), sjøl om jeg alt har lastet den ned gratis og DRM-fri (og lovlig!) i epub-format, så jeg i det minste kan lese litt før jeg anmelder.

Legg igjen en kommentar

