Skjønner brukerne SFX?

Det er ikke stort mer enn 10 år siden Herbert van de Sompel og Patrick Hochstenbach ved Universitetet i Ghent fant opp SFX og OpenURL. Det gikk ikke lenge før Ex Libris slo kloa i den geniale ideen og gjorde SFX til en merkevare. Det er nok SFX som står for det meste av lenketjenervirksomheten på verdensbasis. Dette er også vårt tilbud (inntil vi evt kommer med noe fra OCLC i stedet), og brukerne våre blir ofte konfrontert med en knapp eller en lenke til SFX.

Ja jeg påstår at ideen var genial, og da mener jeg ideen om «åpen og kontekstsensitiv lenking basert på OpenURL-standarden». Heldigvis greide ikke Ex Libris å slå kloa i selve standarden. Men spørsmålet er om ideen blir implementert på noen særlig brukervennlig måte, dvs skjønner brukerne hva det dreier seg om? Og om de så gjør, synes de det er en god ide?

Vi har vel ikke vært nok opptatt av disse spørsmålene, og heller (som vanlig) stolt på vår egen oppfatning av hva som er lurt. Men hva synes egentlig brukerne når de etter en søking kommer til denne knappen:

SFX

eller til denne lenka:

NTNU

Det første hinderet er jo å skjønne at dette er lenker som er ment å føre til dokumentet. At vi kunne valgt andre tekster på knapp og lenker er klart. Men likevel da, prøv å klikke på en av dem. I dette tilfellet går det riktig galt, men sjøl om det ikke gjør det, så er det mange forvirringsmuligheter for en stakkars bruker som ikke er klar over lenketjenernes fortreffelighet, men som bare ønsker å få dokumentet uten mer om og men.

Disse lenkene som ikke virker (av innviklede årsaker) skulle egentlig ha ført til artikkelen Do They “Get It”? Student Usage of SFX Citation Linking Software. Den tar for seg studentenes oppførsel når de møter sfx-knapper på sin vei mot målet. Et lite sitat fra oppsummeringen:

While librarians can appreciate the technological breakthroughs that have resulted in the development of SFX, some students appear unaware of the “magic” that occurs behind the scenes that makes the article appear in the window in front of them. The students in this study tended to expect an immediate response after hitting the Go button and often closed the window before the search could be completed in the new database or before the article could fully download. This was especially noticeable when SFX would jump to a database with a text-heavy wait interface. Students seemed overwhelmed by the number of words on the screen and did not utilize links marked “manual download.”

Les resten sjøl!

God helg!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s