En solskinnshistorie om e-bøker

(nei, dette er ingen nyhet om at den norske bokbransjen har fått opp interessen for e-bøker, men derimot om forlaget O’Reilly’s fag-e-bøker)

For tre timer siden så jeg på Twitter en melding fra Rosemie Callewaert (@rcallewaert) som fanget interessen min (fordi jeg er nysgjerrig på det nye ebok-formatet EPUB3):

Lenka i meldingen går til innlegget EPUB 3: Building a standard on unstable ground i den lesverdige bloggen O’REILLY radar.

Blogginnlegget er en kort omtale av den nye boka «What is EPUB 3?» av Matt Garrish, samt et intervju med forfatteren. Herfra tar jeg et kort sitat:

«We need to let go of the digital book — the one that doesn’t have a print antecedent — and see where it will go, knowing full well that it won’t translate back to print. I think that’s still a scary idea to many people, but as the ebook market expands, growth in print-incompatible books is inevitable.»

Men altså, til e-boka. Den skulle jeg gjerne hatt. Jeg finner den ikke i BIBSYS. Jeg er bare ett klikk fra forlagets egen e-bokhandel som jeg mener å ha hørt positive ting om før. Altså kommer jeg hit:

Oisann. Ikke bare er boka gratis, men det er også flere formater å velge mellom, og (viser det seg etter hvert) det er ingen kopisperre. Før jeg klikker på bestill-knappen snoker jeg litt rundt i boklista. Denne boka er vel gratis bl.a. fordi den er så kort (bare 24 sider). Men det ser ikke ut til å være spesielt høye priser på bøkene her. Og en nokså uvanlig sak er at for de fleste titlene kan du velge å kjøpe e-boka i tillegg til p-boka for et lite tillegg. Et typisk eksempel er

Ebook: $19.99
Print & Ebook: $27.49
Print: $24.99

Og som sagt, her er vi fritatt for kopisperrer. Dvs du kan laste ned boka dit du vil og kopiere den til flere leseenheter uten noe styr. Du kan sjølsagt ikke legge den ut på fildeling, men det er det samvittigheten din og ikke DRM som forhindrer.

Jeg kjøpte boka nå. Ingen ting å betale, men jeg måtte opprette konto. Jeg valgte formatet mobi fordi jeg vil ha den på Kindle. Denne valgmuligheten er ikke vanlig for fag-e-bøker.

Og jeg har tenkt å lese boka. Fordi det er viktig å vite noe om EPUB 3. (Dette er så absolutt en meta-e-bok😉

(OK, så har historien en bakside. Den er at jeg ikke klarer å skaffe meg boka fra NTNU UB like greit. Årsaken til at jeg ikke fant den i BIBSYS er sikkert at den er for ny. Jeg finner den i Safari Books. Der leiter jeg fordi jeg tilfeldigvis vet at det er en sammenheng mellom O’Reilly og Safari Books. Men som NTNU-bruker av Safari får jeg bare mulighet til å lese boka på skjermen i et uvennlig lesevindu, eller evt laste ned enkeltkapitler som PDF).

3 thoughts on “En solskinnshistorie om e-bøker

  1. Magnus Enger

    Ja, så langt er O’Reilly den neste e-bokbutikken jeg stoler på. To grunner til det: utvalget av formater og fraværet av DRM. At prisene er hyggelig sammenlignet med trykte bøker hjelper også helt klart. Og med «Deals of the day» (stort sett halv pris på en utvalgt e-bok hver dag) tilgjengelig fra forsiden her: http://shop.oreilly.com/ har det blit en del uimotståelige tilbud…

    En annen interessant ting er at det ser ut for at disse mini-bøkene a la «What is EPUB 3» også er gratis tilgjengelig fra Amazon: http://www.amazon.com/What-Is-EPUB-3-ebook/dp/B005XE2CHC/ref=sr_1_1?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1322119467&sr=1-1 Andre bøker jeg har funnet i samme «serien» er «What is Node?» ( http://shop.oreilly.com/product/0636920021506.do ) og «What is HTML5» ( http://shop.oreilly.com/product/0636920021049.do ). Hm, aner vi et mønster i titlene?😉

    Svar
  2. Tor Arne Dahl

    O’Reillys salg av e-bøker er gullstandarden. I nettbutikken kan du også oppgradere papirutgaver til e-bøker for en slikk og ingenting.

    Svar

Legg igjen en kommentar

