Google prøver seg fram

Ingen skal beskylde Google for å stå i ro. Den trefflista jeg så i går er forandret i dag, den logoen jeg ser nå er borte i morgen – og nå har de forandret menylinja si igjen! Slik ser det plutselig ut

Fint! Ja jeg mener dette ser bra ut. Øverst til høyre har jeg fortsatt delingsknappen (som nå heter «+») og profilen min, mens hovedmenyen med utvalgte Google-tjenester bretter seg ut til venstre når jeg muser over Google-logoen. Trykker jeg på «Mer» så får jeg resten. En ting jeg ikke liker: Scholar er lenger borte enn før.

Er det ikke dette du ser? Neivel, en annen av Googles vaner er å sende ut nyheter stykkevis og delt, noen får det før andre. Ofte storbrukerne først. Jeg er kanskje en slik. Hvis du vil ha det aber plötslich kan du alltids få det: http://googlesystem.blogspot.com/2011/11/how-to-try-googles-new-navigation-menu.html

Delingsknappen?

Ja det er delte [sic] meninger om den nye delingstjenesten som vi har hatt siden i sommer, nemlig Google+. Alle (kanskje bortsett fra Google sjøl) har sett på dette som en konkurrent til Facebook. Så langt tyder det ikke på at Facebook har mistet noen  særlig markedsandel. Hovedårsaken er vel at folk flest har vennene sine på Facebook, og det å starte på bar bakke ikke er så fristende. Så sjøl  om Google+ har flere fine funksjoner, så skal det vel enda større saker til for å kapre massene.

Men Google satser tydeligvis på plussen, det vises på den måten de bygger opp både meny og tjenester. Google reader er eksempel på en tjeneste som har forandret seg ganske mye, med deling via Google+ som erstatning for den gamle måten. Hvis du er av dem som ønsker å dele dine lenkeanbefalinger via RSS-abonnement så er denne endringen dårlig nytt, idet RSS er ikke lenger støttet. Dine delinger er synlig for dine Google+-følgere, ikke for andre. Hvis du ikke har slike behov så tar jeg sjansen på å anbefale Google Reader som et nyttig verktøy for å holde seg orientert!

Men søking da?

Det er jo søking som er Google’s trumfess, ikke sant? Og spesielt vi i bibliotekene er jo veldig opptatt av funksjonaliteten her. Sammenlignet med andre er vi også spesielt opptatt av Google Scholar og Google Books. Men vi vet jo at alle bruker vanlig Google-søk til alt. Derfor blir vi skeptiske når Google gjør hva de kan for å personliggjøre søkeresultatet. Du kan være nokså sikker på at to forskjellige personer som gjør det samme søket får forskjellige resultat. Det alene er nok til at «vi» øyeblikkelig blir skeptiske. Vi ser også at de eksperimenterer med endringer i avansert søk, ordrett søking og andre av avgrensingsfunskjonene nederst til venstre.

Google er sjølsagt klar over at vi lurer på slike ting. I bloggen Inside Search lanserer de nå Search quality highlights: new monthly series on algorithm changes for å ta opp akkurat dette spørsmålet: Hvordan virker egentlig Google-søkingen. Personlig blir jeg litt betenkt når de i dette innlegget skriver

We’ve been wracking our brains trying to think about how to make search even more transparent.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva ordet transparent betyr her. Jeg ønsker å tro at det betyr gjennomsiktig, i betydningen at du kan se tvers gjennom trefflista og skjønne hva som er på innsida. Men det betyr vel omtrent det motsatte er jeg redd for.

Til slutt: Å ha en skeptisk innstilling til Google skader sjølsagt ikke. Hvis du ønsker å lære litt om alternative søketjenester, så er det alltid lurt å spørre Karen Blakeman. Her er en presentasjon hun ga ved London Online like før helga: Searching without Google .

One thought on “Google prøver seg fram

  1. Tilbaketråkk: Nytt fra Google: Search plus Your World « betaUB

Legg igjen en kommentar

