Nytt fra Google: Search plus Your World

Det er ikke så lenge jeg skrev om Google og deres innsats for å personliggjøre søkeresultatene i Google prøver seg fram. Nå har de tatt neste skritt – og fått en del kjeft for det – gjennom tjenesten som de kaller Google Search Plus. Den er under «utrulling» nå, dvs det er ikke sikkert den har kommet til deg ennå. Du vil få en melding («Welcome to Search plus Your World»), og videre se at søkeresultatene har fått to nye knapper øverst til høyre:

Et søk på ordet «bibliotek» gir meg nå:

Søkeresultatet er personliggjort for meg. De treffene som kommer med på lista  (evt høyere opp) av den grunn er merket med dette ikonet:

Hvis jeg ikke ønsker å se disse treffene, kan jeg klikke på globusen øverst til høyre. Jeg  kan også velge bort disse treffene permanent ved å gå til Search settings og krysse av for valget «Do not use personal results».

Merk at det er en forutsetning at jeg er logget inn i Google. Det er jeg forøvrig nesten hele tida.

Hva er det egentlig som foregår?

Når Google snakker om personalized (og som jeg oversetter med personliggjort) søkeresultater, så mener de:

  • Listings from the web
  • Listings from the web, boosted because of your personal behavior
  • Listings from the web, boosted because of your social connections
  • Public Google+ posts, photos or Google Picasa photos (all of which are also listings from the web)
  • Private or “Limited” Google+ posts, photos or Google Picasa photos shared with you

Mesteparten av dette har de også benyttet seg av før. Det som er helt nytt er det siste punktet. Hvis du ikke bruker Google+, så vil du ikke få mer personliggjøring enn du har hatt.

Kritikk og andre kommentarer

Det er en vanlig oppfatning at denne sammenblandingen av personliggjorte treff og vanlige websøktreff er til skade for Google som et effektivt og «objektivt» gjenfinningsverktøy. Det kan nok diskuteres, men jeg er enig i at dette kan gjøre det til en nokså vanskelig oppgave for en stakkar å få en oversikt over objektivt relevante treff. Google vil muligens si at det ikke finnes objektive treff . . .

Her er et par kommentarer som går litt i detaljer om virkemåten og diskuterer ulemper (og fordeler):

Blogginnlegg av Audrey Waters: Google+, Social Search, and Schools

Blogginnlegg av Danny Sullivan: http://searchengineland.com/googles-results-get-more-personal-with-search-plus-your-world-107285

Legg igjen en kommentar

