10 grunner til å kjøpe ebøker i stedet for å låne på biblioteket

Her er 10 grunner til å kjøpe ei ebok i stedet for å låne den på biblioteket. Den første er positiv, resten er negative, dvs hindringer. Noen er store og noen er mindre. Jeg har sikkert glemt noen også.

  1. Jeg liker å samle på datafiler (Nei det er ikke sant)
  2. Biblioteket har ikke denne eboka
  3. Jeg kan ikke finne denne eboka i biblioteket
  4. Biblioteket kan ikke låne meg denne eboka straks av en eller annen grunn
  5. Biblioteket kan ikke låne meg denne eboka uten at jeg kommer dit sjøl
  6. Biblioteket har for kort utlånstid på eboka
  7. Bibliotekets eksemplar av eboka er i feil format
  8. Biblioteket har kanskje ikke eboka lenger når jeg vil låne den en gang til
  9. Biblioteket har ingen boksky
  10. Biblioteket skal ha penger for å låne meg eboka

Om å samle på datafiler: Jeg er en av dem som liker å samle på papirbøker, og kan ikke huske sist jeg lånte ei skjønnlitterær bok på et bibliotek. Jeg liker å ha dem i bokhylla, sjøl de 99 prosent som jeg sikkert ikke kommer til å lese omigjen. Men å samle på datafiler, dvs ebøker? Nei.

De 9 hindringene ser jeg på som reelle. Ja, jeg vil ha boka straks uten å bevege meg ut av huset. Og hvis jeg ikke kan lese boka på lesebrettet mitt så vil jeg overveie å kjøpe den i stedet. Det fins ennå ikke noe lesebrett som er godt egnet til å lese alle filformater på. (Enten er det dårlig skjerm eller så er det omtrent umulig å få overført eboka til brettet). Og så videre

Hindring nr 10 vil kanskje noen stusse på. Bibliotekene har da vel ikke tenkt å ta penger for utlån? Nei de har jo ikke det.

Altså: Hvis hindringene 2 – 9 blir fjernet vil jeg sikkert slutte med å kjøpe ebøker og heller låne dem fra biblioteket. Men er det mulig da? Kanskje at noen bibliotek kan låne ut noen ebøker til noen lesere ja.

One thought on “10 grunner til å kjøpe ebøker i stedet for å låne på biblioteket

  1. Harald

    Mens p-bokhandlere og bibliotek har levd i symbiose og promoterer hverandres tjenester, er det jo ganske store økonomiske og tekniske selvmotsigelser i å forsøke å overføre en denne fysiske modellen over til e-bokhandlere og e-bibliotek. Har funnet sælig mye offentlig debatt om disse motsetningen siden denne diskusjonen fra 2009:

    Hvordan bør en digital innkjøpsordning se ut?
    http://newth.net/eirik/2009/06/30/innkjopsordning/comment-page-1/#comment-11042

    Svar

Legg igjen en kommentar

