Ny tjeneste: Google Disk

Google lanserte i går tjenesten Google Disk (på engelsk Google Drive). Det er egentlig ikke veldig nytt (mesteparten av funksjonaliteten fantes før), men måten lanseringen skjer på og måten den presenteres på i menyen fortjener noen kommentarer.

Dette er skrevet med spesiell adresse til de som bruker Google Docs som et verktøy, f.eks. mange av mine kolleger ved NTNU UB.

I dag ser min Google-meny slik ut:

I går sto det Documents i stedet for Drive. Dette skyldes at jeg siden da har tatt i bruk Google Drive.

At Drive her erstatter Documents kan tas som et tegn på at den nye tjenesten er en videreføring av den gamle.  At man bruker Disk på norsk synes jeg er litt forvirrende. Det er i mine ører ikke så mye norskere enn Drive at det gjør noe. Ellers har jeg allerede en gang over brukt navnet Google Docs, som er et slangnavn som har festet seg der jeg ferdes. Men det heter vel egentlig Google Dokumenter på norsk og Google Documents på engelsk.

Google Disk viderefører Google Dokumenter

Hvis du tar i bruk Google Disk, så vil det i utgangspunktet bety at du får en erstatning for Google Dokumenter hvor den eneste forskjellen er en litt annen meny. Hvis du ikke ønsker å gjøre noe mer ut av det så kan du stort sett gjøre det du gjorde før: skrive dokumenter, laste opp, endre, dele, samarbeide om og publisere.

Her kan du se om Google Disk er klar for deg: https://drive.google.com/

Men Google Disk er som navnet sier også en lagringsplass

Det er et fillager i skyene, der du kan lagre hva som helst av datafiler, ikke bare dokumenter som du er vant til. Det kan for eksempel være lyd og bilder. Du får 5 GB lagringsplass gratis. Oppgradering til 25 GB koster $2.49 pr måned, og så videre opp til maks 16 TB. Alle filene kan deles, ikke bare de vanlige typene.

Du kan synkronisere denne disken med PCen din

Dette er nytt, og gjør at Google Disk får funksjonalitet som ligner på Dropbox, Skydrive og andre slike tjenester. Du må installere et eget desktop-program på PCen, si fra hvilke deler av Google Disk-området ditt som skal synkroniseres, og så går alt av seg sjøl i bakgrunnen.

En liten advarsel til de som ikke er vant med slike synkroniseringstjenester: Pass på hva du gjør. Sletter du ei fil på et sted så er den også borte det andre stedet. Og: I motsetning til tradisjonell lagring i skyene så tar filene du synkroniserer nå faktisk opp lagringsplass på PCen din.

Jeg skriver PC og mener Windows. Jeg har ikke sjekka om det finnes desktopprogram for Mac og Linux.

App for Android

Og sjølsagt kommer det en app som du kan installere på din Androidtelefon eller brett, og som gir deg tilgang til filene dine i Google Disk. Her finnes ikke noen egentlig synkroniseringsfunksjon, men du kan merke av at filer skal gjøres offline tilgjengelig, noe som betyr at de lastes ned. Det kommer vel også en app for iPhone og iPad snart tenker jeg.

Hva så da?

Du får snart (eller har fått) tilbud om å ta ibruk Google Disk. Du trenger ikke gjøre det, og da vil vel Google Dokumenter oppføre seg som før. Jeg tipper at på et visst punkt vil du ikke lenger ha noe valg. Og da vil du se at menyen endrer seg og litt til. Men så lenge du ikke tar i bruk synkroniseringstjenesten så vil det nok være stort sett Google Dokumenter du har.

Hvis du etter å ha lest dette har lyst til å prøve ut de nye tjenestene, så er det bare å hoppe på og si ja når du får spørsmål om det.

4 thoughts on “Ny tjeneste: Google Disk

  1. evenflood

    Appen for Android er kommet alt, fikk den på nettbrettet mitt i går. Det ble forvirrende fordi mange av mine eldre dokumenter på Google docs var ikke kompatibel med den nye versjonen og jeg fikk ikke redigert dem fra nettbrettet (Galaxy 10.1). Jeg mått gå inn fra PC og omformatere dem manuelt. Ellers er jeg ikke klarert for Drive ennå, de skal gi meg beskjed om når jeg er klar. Hva gjorde du for å få den aktivert?

    Svar

Legg igjen en kommentar

