DuckDuckGo

Nei, dette handler ikke om barnebøker. Men derimot om noe så livsviktig som Web-søking. Hvis du hører til den store massen (slik som jeg) så er dette omtrent synonymt med Google. Det tok ikke lang tid for verbet «å google» å slå seg inn på nyordlistene. Og sjøl om vi vet at det fins alternative søketjenester, så bruker vi dem ikke. Personlig kan jeg nok ramse opp mange begrunnelser for at det er googling som er tingen. Og argumentene har sammenheng med at (1) G er så mye bedre enn de andre til å søke eller (2) at jeg bruker så mange andre tjenester fra G (epost, dokumenter etc). Å tenke seg å erstatte G med noe annet er vanskelig. Men samtidig husker jeg jo at det gikk fint å skifte over fra HotBot til AltaVista i 1997, fra AltaVista til AllTheWeb i 1999, og fra AllTheWeb til G i 2003. Så kanskje klarer jeg det en gang til, hvis jeg får lyst.

Dvs, jeg må vel ha en grunn. En mulig grunn kan være G sin ubehagelige tendens til å følge med hva jeg foretar meg på nettet, og å vektlegge denne kunnskapen om meg (og om mulig mine venner) til å endre resultatlistene når jeg søker. Denne veien bort fra «objektive» søkeresultater til «sosiale» eller «persontilpassede» søkeresultater er det mange i min bransje (biblioteket) som klager høylytt over. Men G er tilsynelatende ikke lydhør for våre ønsker, muligens fordi de må passe seg for en mulig konkurrent som etter sigende kan tenke seg å rendyrke søking i det sosiale enda mye lenger. Ja, nettopp. F.

Så langt har jeg svelget alle motforestillinger. Og innbiller meg at det ikke finnes alternativer til G. Men det er nok dumt å tenke slik. Kanskje DuckDuckGo er neste søkemaskin i rekka? Et nylig blogginnlegg Is DuckDuckGo the Future of Search? vektlegger nettopp at DuckDuckGo ikke prøver å foreta personlige tilpasninger av søkeresultatene. Og sjøl med denne artige logoen så blir de tatt alvorlig av stadig flere. Prøv sjøl.

One thought on “DuckDuckGo

  1. Pål M. Lykkja

    Som ein ganske kjent professor sa til meg for nokre dagar sidan, fritt omsett og kanskje overdrive, serendipiditet er DET me prøvar å lære studentane sa han. Forskning ER serendipiditet, forskar ein så prøvar ein å finne ut av noko ein ikkje visste om på førehand ganske enkelt. Denne viktige prosenten av kreativitet i forskning må vere på plass, og det hjelper ikkje om ein har 99 prosent transpirasjon dersom denne prosenten med inspirasjon manglar.
    Google er på feil veg frå ein forskningsståstad på mange måtar. DuckDuckGo førte til at eg fekk veldig relevant treff med ein gong på vante søk. Ser ut til å vere ein bra søkjemotor etter mine få testar.

    Svar

Legg igjen en kommentar

