Et par hjertesukk om Google Scholar

Google Scholar er et av de viktigste hjelpemidlene våre brukere har til å finne informasjon, ikke minst de ressursene som biblioteket anskaffer, og er muligens det nærmeste vi kommer til en fellesingang til informasjonen. En konsekvens er at en av de viktigste oppgavene vi i biblioteket har, er å bidra til at «våre» ressurser er lettest mulig tilgjengelige i Google Scholar.

Som kjent fins det i Google Scholar to typer lenker som går til vår SFX, og som har lenketittelen «NTNU»:

(1) de som står i egen kolonne til høyre for treffposten (f.eks. denne: NTNU) og som i hovedregel alltid gir en SFX-meny med fullteksttilgang (for oss), og

(2) de som står på egen lenkelinje under posten (f.eks. denne: NTNU) og som ofte gir oss en SFX-meny uten fullteksttilgang (men som kan være nyttig likevel).

Det er imidlertid gjort en endring i Google Scholar ganske nylig, slik at den siste lenketypen ikke vises på direkten, idet NTNU-lenka nå – sammen med evt andre «ekstralenker» – skjuler seg bak en generisk lenke som heter «More» (eller «Mer»):

scholar

Først når du trykker på More vil NTNU-lenka komme til syne – sammen med evt andre lenketyper.

Dette må betraktes som en dårligere løsning, idet lenka blir mye mindre synlig. Når det gjelder Google er vi vant til at vi må ta det vi får, våre klagerop blir neppe hørt.

Merk at det så vidt vites bare er måten lenka presenteres på som er endret, ikke når den kommer og hvor den peker.

Hjertesukk nr to er at Google Scholar er såpass lite synlig i Google’s menysystem. Tjenesten er ikke nevnt i den svare hovedmenyen øverst på skjermen. Du må først velge «More» og deretter «Even more», før du finner  .

Vi har som målsetting å legge til rette våre ressurser så godt som mulig for at Google og Google Scholar skal være effektive måter å finne dem på. I tida som kommer skal vi se om vår nye tjenesteleverandør EBSCO er en partner som kan hjelpe oss med dette.

14 thoughts on “Et par hjertesukk om Google Scholar

  1. katrinahedda

    Slik trefflista vises nå er tilbudet med lenking til NTNU-abonnement nesten blitt et «ikke-tilbud». Jeg tror bare de aller ivrigste og vi innen bibliotekklanen vil finne denne lenka!

    Svar
  2. Wenche Nerbø Dahl

    Jeg har sett på bruksstatistikken for e-bøkene fra Springer. Statistikken viser en pen økning fra 2011 til 2012 de første 9 månedene av året. Men de to siste månedene viser en dramatisk reduksjon i bruksstatistikken. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette tyder på at brukerne nå ikke finner bøkene våre. Fra tidligere statistikk vet vi jo at at ca.50% av brukerne kommer fra Google. Vi har prøvd å få tilsvarende tall fra de andre e-boklevarandørene våre. De har ikke tallfestet dette, men hevder at majoriteten av brukerne kommer fra OPAC, og bruksstatistikken for Wiley og Elsevier viser ikke den samme reduksjonen som Springer.
    Her er tallene fra Springer:
    2012: 5128 (aug) 10054 (Sep) 4750 (Okt.) 3500 (Nov)
    2011: 4452 8714 7811 6737 8423 (Des)
    l

    Svar
    1. Wenche Dahl

      Springer kom med en ny plattform høsten 2012. Det viser seg at brukstallene fra den ikke kom med på den vanlige statistikken. Jeg har nå fått tallet for oktober. Det var på 533. Det betyr at totaltallet er på 5283. Litt høyere, men fortsatt veldig lavt. Tallene for november og desember på den nye plattformen har vi ikke fått pr 10 januar.

      Svar
    1. Ole Husby

      Problemet gjelder nesten alle e-bøkene, men det gjelder også i noen andre tilfeller. Årsaken til at Scholar gjemmer NTNU-lenka bort under «More» er nok at Google ikke vet at NTNU har tilgang. Det blir en oppgave for oss å se om vi kan få EBSCO til å håndtere dette bedre enn Ex Libris har gjort.

      Svar
      1. Katrine A

        Trodde det var som «å snakke til veggen» å prøve å ta kontakt med Google. Men det er absolutt verdt et forsøk da! Veldig bra at dere tar den oppgaven🙂

  3. Katrine A

    Hva om google scholar skulle velge å fjerne NTNU-lenka helt og vi ikke hadde hatt noe alternativt søkesystem/inngang å tilby våre lånere? Viktig å tygge litt på dette synes jeg.

    Svar
  4. Ole Husby

    Det er liten grunn til å tro at Google vil fjerne funksjonaliteten «Library Links» og dermed NTNU-lenkene. De vet nok godt at akkurat denne funksjonen er svært så vital for de akademiske brukerne av Scholar.

    Svar
  5. Katrine A

    Det er jeg enig i. Men vi kan vel stort sett bare håpe og tro ift hva Google gjør og ikke gjør, det er poenget mitt.

    Svar
  6. Tove A.

    Ja, og det er ikke noe dårlig poeng, Katrine! Dette viser ganske tydelig at det ville være uansvarlig av et universitetsbibliotek å basere seg på en kommersiell «gratis»-aktør som Google, hvor vi ikke har noen påvirkning, men er prisgitt hva de måtte finne på. De er superdyktige og kan fungere utmerket for oss på mange områder. Men vi kan bare prøve å gjette hvordan de tenker og håpe på det beste for de akademiske biblioteka, men vi har ingen garantier for hva de finner på. Det er bare en ting vi kan være sikre på med Google, de er ikke velgjørere. Målet deres er å tjene penger, og midlene deres er geniale.

    Svar
  7. Ole Husby

    Når det gjelder gjenfinning, er det ikke sikkert det er så vesentlig hva vi «baserer oss på». Når Google Scholar for tida er så gode – og så mye brukt – som de er, så er det beste vi kan gjøre å satse på dem, i den forstand at vi tilrettelegger alle våre ressurser best mulig for gjenfinning der. Om det er regningssvarende for oss å tilby supplerende discoverysystemer skal vi vurdere. Vi skal nå prøve ut EDS for å se det hva det er godt for. Å sette opp et nytt discoverysystem er i alle fall nokså fort gjort, under en forutsetning: At vi har full kontroll på beholdningene våre. Altså at når det gjelder tilgang så bruker vi ressurser og penger på systemer og tjenester. Og det gjør vi. Vi bruker EBSCO for e-ressurser og tidsskrifter, BIBSYS for trykt materiale, DIVA og andre tjenester og systemer. Hvor vi gjennom avtaler, betaling og egeninnsats så godt vi kan sikrer oss stabilitet og forutsigbarhet.

    Svar
  8. Ole Husby

    Når det gjelder hovedpoenget i innlegget mitt – nemlig at der det før sto NTNU så står det nå More: Dette et stort problem fordi disse lenkene for noen ressurser (bl.a. e-bøker) er plassert under referansen i stedet for til høyre. Når vi får påvirket Google (via EBSCO) til å lage skikkelige til-høyre-lenker med tittel NTNU i stedet, vil problemet bli mye mindre. Eller rettere sagt, mye sjeldnere.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s