En lang historie om en kort ebok

Ida Aalen har skrevet en ebok. Jeg har et lesebrett. Da burde vel alt være klappet og klart?

De fleste som leser dette skjønner nok at dette var en retorisk innledning. Alt er ikke klappet og klart. Ikke engang når det gjelder denne boka, hvor jeg til og med fikk anledning til å fortelle forfatteren hvordan jeg mente eboka skulle lages. Men det ble ikke slik jeg ville. Det var sannsynligvis forlaget og ikke Ida sjøl som ville ha kopisperre på den.

Men tilbake til start. Den aktuelle boka er «En kort bok om sosiale medier» som kom ut i trykt utgave på Fagbokforlaget i november i 2012. Boka var ventet, Ida hadde ikke vært Ida hvis ikke de sosiale mediene var tatt i bruk til markedsføring.

Forresten: Les boka! Dette innlegget var ikke ment som en anmeldelse, men det kan godt være det også. Boka er bygd på empiri (i motsetning til mye annet som skrives om sosiale media), den er likevel så tilgjengelig at jeg kan anbefale den til alle, ikke bare «netthodene». Og den er ennå ikke foreldet. Du trenger ikke kjøpe ebok-utgaven, for i formen er den tradisjonell og ikke interaktiv. Hvis du er interessert i ebøker, kan du fortsette å lese blogginnlegget. Hvis ikke, bør du slutte å lese nå.

Boka ble sjølsagt kjøpt inn til UB straks den kom ut. Altså den trykte utgaven. Sjekk i BIBSYS Ask, så ser du at den har solgt godt i BIBSYS-bibliotekene! Og etterspurt er den også. Av over 60 eksemplarer ser jeg bare 3 som virker å være tilgjengelige for lån. Sjøl ville jeg gjerne vente på ebok-utgaven. Den kom for noen dager siden, og Ida var så snill at hun sendte meg en twittermelding om dette. Der det sto at den var å få kjøpe gjennom itunes og haugenbok.no. Nå vil jeg helst lese ebøker på mitt Kindle lesebrett, så for sikkerhets skyld sjekket jeg amazon.com først. Men der var den som ventet ikke. Så prøvde jeg min favorittbokhandel for norske bøker, nemlig adlibris.com. Nei, ikke der heller. Dernest prøvde jeg digitalbok.no, hvor jeg også er nokså god kunde. Ja, her var den. Prisen 298 synes jeg ikke er drøy for ei slik bok. Men her ser jeg altså at det står: Format: Epub / Kopibeskyttet.  Det vet jeg av erfaring betyr DRM av type Adobe. Og jeg ser et advarende bilde, som skal illustrere at jeg kan ikke lese denne boka på Kindle

Men dette har jeg vært gjennom før. Jeg klarer nå å overtale sjefen min til at jeg får kjøpe boka for bibliotekets regning. Dvs uten at den tas inn i samlingene, for UB har ikke noe apparat for å tilby bøker med Adobe DRM til brukerne. Så dermed kjøper jeg boka til egen odel og eie. Hvordan? Jo slik:

  1. Logger meg på min konto hos digitalbok.no og legger boka i handlekorga
  2. Allierer meg med en vennlig sjel i innkjøpsgruppa, som er så snill å taste inn kredittkortinfo tilhørende UB (ikke meg🙂
  3. Sier OK, hvorpå boka havner i «Mine bøker», sammen med alt det andre jeg har kjøpt.
  4. Laster ned boka til min PC, hvor den havner i Adobe Digital Editions, hvor jeg nå kan begynne å lese den. Men jeg vil jo ha den på brett, så derfor fortsetter jeg
  5. Laster ned boka (fra «Mine bøker» hos digitalbok.no) en gang til, og sørger for at den blir åpnet i programmet Calibre i stedet for i Adobe Digital Editions
  6. Konverterer vha Calibre boka fra format epub til format mobi
  7. Plugger inn Kindle lesebrett vha USB
  8. Lagrer mobi-versjonen av boka på Kindle

Ingen av disse punktene er vanskelige, fordi jeg har gjort dem før mange ganger. (Dvs vanligvis er det jo mitt eget kredittkortnummer som tastes inn🙂. Men det er nok mange som vil synes at alt dette til sammen er uoverstigelig vanskelig, og som aldri kommer seg over nybegynnerterskelen.

(Nå må jeg innrømme at punkt 6 på denne lista ikke er bare barnemat. For det ene fordi det i verste fall er ulovlig, dvs strider mot § 53a i Åndsverkloven. For det andre fordi det krever særinstallasjon av programtillegg for Calibre, med kopisperrefjerning som hensikt. Alt dette har jeg skrevet om før, og henviser til Hvordan fjerne kopisperra fra norske ebøker? )

idaaaMen nå kan jeg lese boka på Kindle. Jeg kunne ha hoppet over punkt 4 i lista over. Hvis jeg hadde hatt et lesebrett som støtter formatet epub med Adobe DRM, så kunne jeg ha hoppet over punktene 5 pg 6. Det (sammen med tanken på at jeg kanskje er lovbryter) er prisen jeg må betale for å bruke Kindle.

Som nevnt har jeg gjort alt dette før. For engelskspråklige ebøker som jeg kjøper fra amazon så går alt av seg sjøl. For andre bøker (mest norske) er det alltid en lettelse å finne bøker som ikke bruker kopisperre, men i stedet såkalt sosial DRM, eller med andre ord vannmerking. Også i disse tilfellene må jeg konvertere til mobi-formatet for å få boka inn på min kindle, men nå trenger jeg ikke engang calibre, idet onlinetjenester som f.eks. http://www.zamzar.com kan gjøre den jobben.

Moral?

Det er mange mulige moraler her, men jeg velger denne: UB (NTNU Universitetsbiblioteket) har ikke et apparat for å tilby til brukerne ebøker som er utgitt på denne måten, dvs det som er dagens «norske defacto-standard», nemlig kopisperre av type Adobe DRM.

Det som berger oss her, er den trykte utgaven. Den kan vi håndtere.

(UB tilbyr hundretusenvis av ebøker ja. Men de kommer fra Springer, Elsevier etc – uten kopisperrer.)

Legg igjen en kommentar

