Om Google og Neil Gaiman

Med jevne mellomrom dukker dette sitatet av Neil Gaiman opp på Facebook: «Google can bring you back 100,000 answers, a librarian can bring you back the right one».  Som regel er det formidlet på den omseggripende måten å spre visdomsord på, nemlig å klistre opp teksten på en plakat, for eksempel slik:

Neil

Nå må jeg innrømme at jeg har litt vanskelig for å svelge dette sitatet. Jeg skjønner godt poenget og hensikten. Men samtidig vil jeg minne om at Google faktisk er et av de aller viktigste hjelpemidlene vi har til å finne svar. Det er mange meninger om Google, for eksempel om hvordan det burde virket annerledes enn det gjør. Men at det har revolusjonert søking etter svar tviler jeg ikke på.

Jada, Google kan finne tusener og millioner treff på en søking. Men det kan også sortere treffene på en slik måte at disse enorme treffmengdene ikke blir særlig i veien for oss. Og det har også begynt å gi oss svar i tillegg til treffene. Mer om det om et øyeblikk.

Gaiman setter Google opp mot bibliotekarene. Men jeg tror nok at Google også er et svært viktig hjelpemiddel for nettopp denne gruppen. At de er over gjennomsnittet flinke til å finne lure måter å bruke Google på er sikkert sant. Og at de vet at det fins andre ting enn Google som kan hjelpe når det trengs kraftigere saker eller bombesikre fakta. Nå er jeg ikke bibliotekar og slett ikke referansebibliotekar, men innrømmer glatt at mitt mest brukte verktøy for å finne informasjon er nettopp Google. Jeg vet at det ikke er perfekt, men bruker det likevel.

OK, sitatet er et ledd i en omfattende støtteaksjon for bibliotek som institusjon og bibliotekarer som gruppe. Gaiman ytret det først i egenskap av Honorary Chair of National Library Week i USA i april 2010, og sendte det etterpå ut på Twitter, der det har spredd seg godt. Gaiman ( @neilhimself ) er som mange vet en supertrendy tvitrer. Sitatet havnet til og med på golvet i the Gungahlin Library, ACT, Australia. (Bildet er derfra).

Men det kan være litt fristende å konfrontere Gaiman med hva han selv skriver på nettsida si, i hensikt å gi fansen beskjed om ikke å kontakte han direkte med spørsmål: «the answer to your question is probably on the site somewhere already (which is the most common reason for my not answering your question). Use the neilgaiman.com search function. Use Google. Use your school or local library. And good luck». (Min utheving).

Det kan også være interessant å se hva Google svarer på spørsmålet: «Who is Neil Gaiman?». Prøv sjøl: https://www.google.com/search?q=who+is+neil+gaiman%3F

Du vil nok være enig i at sjøl om du får 18.000.000 treff, så er denne første sida nokså hjelpsom. Blant annet fordi Google har begynt å gi svar (i høyrespalten) i tillegg til søketreffene i venstrespalten.

Så Neil: Det var veldig godt sagt, men nokså urettferdig egentlig.

Legg igjen en kommentar

