Nye bokhylla.no – også på brett?

Før har jeg nok vært delvis skeptisk innstilt til bokhylla.no, og ytret det. Delvis på grunn av mangel på nedlastingsmuligheter, delvis på grunn av andre funksjonelle svakheter eller mangel på tilgang for oss som er langt unna Nasjonalbibliotekets lesesal. Svartidene har heller ikke vært perfekte alltid.

Nå har jeg prøvd den nye utgaven som skal lanseres i morgen torsdag, og vil gjerne være positivt innstilt. Dette ser bra ut, og det skal sikkert bli endra bedre. I den digitale bokhylla vil nær alle bøker utgitt i Norge til og med år 2000 bli fritt tilgjengelige. Det har kommet nye søkemuligheter, og to nye utgaver av leseprogram for nettleser, Flash og HTML. Jeg synes det er fint at HTML-utgaven er så bra som den er, sjøl om den burde vært bedre for små skjermer. Og jeg håper dette blir fikset, slik at vi kan unngå det unødvendige app-styret.

Nå er det slutt på den tida da alt skulle være 100 % to dager før lansering. Derfor overser jeg at jeg ikke alltid får treff på det jeg søker på, eller får alt for mye og uventet treff. Jeg går ut fra at de retter det snart – eller at jeg lærer meg knepene. Jeg prøver begge leseprogrammene, og synes begge to er mye bedre enn eksisterende versjon både når det gjelder navigering og lesing.

Da er det jeg oppdager en liten knapp med pdf-ikon. Og så ser jeg at jeg kan avgrense treffene til nedlastbare dokumenter, og at jeg faktisk kan laste ned. Endelig! Å laste ned for å lese på PC kan jo være aktuelt hvis nettforbindelsen er et problem. Eller hvis du av en eller annen grunn føler behov for å forholde deg til boka i form av ei pdf-fil.

Nå er det en hake med disse nedlastede filene, og det er størrelsen. Jeg laster ned Paradis på jord av Kjartan Fløgstad, og den blir på nesten 50 Mb, og sjøl etter redusering vha Adobe Acrobat er den fortsatt over 25 Mb. Det er 10 – 20 ganger større enn ei ebok trenger å være. Men plass har vi jo flust av i våre dager, og nedlastinga har vi kanskje tålmodighet til å vente på.

Over på Kindle

Endelig skal jeg kunne lese bøker fra bokhylla.no på kindle’n min! For det er greit å overføre den nedlastede pdf-fila gjennom USB-kabel (jeg går ut fra at å bruke nettleseren på kindle kan jeg bare glemme). Men som fryktet så er lesing av pdf på 7 tommer skjerm ikke noe for den som ikke har ørneblikk. Det har ikke jeg. Det blir akseptabelt når jeg snur kindle’n til liggende format, men da ser jeg bare halve sida, og det blir så mye blaing og panorering at tanken på å lese ei hel bok blir uholdbar.

Over på Samsung Galaxy Tab

Dette nettbrettet har like stor skjerm som kindle, så jeg har ikke store forhåpninger. Men her blir det fullt lesbart for meg! Jeg overfører fila vha Dropbox (som er et uunnværlig hjelpemiddel), og leser den med letthet vha appen ezPDF Reader. Så sjøl om dette nettbrettet er langt dårligere enn kindle når det gjelder generell lesebekvemmelighet, så er dette faktisk godt nok.

Sjølsagt er dette avhengig av sidelayouten i boka, mht bokstavstørrelse, marger etc. Det er sikkert ikke alle bøkene som er like bra som denne.

Over på iPad

Jeg har ikke iPad, men uten å prøve det tar jeg sjansen på å mene at der blir det sikkert helt utmerket både å lese boka og å hente den ned direkte vha nettleseren (Safari).

Oppsummering

Jeg ser fram til at det blir enda bedre etter hvert, og tror faktisk at jeg kommer til å bruke bokhylla i praksis, ved å laste ned filer og lese dem på nettbrett. Jeg kommer helt sikkert til å bruke bokhylle-utgaven av f.eks. bygdebøker og lignende som jeg rett som det er har bruk for.

PS: Akkurat nå i kveldingen er ikke Paradis på jord nedlastbar. Jeg har skiftet adresse (er ikke lenger på NTNU-nett), men det skal vel ikke gjøre noen forskjell? Kanskje er det bare NB som driver og tester og forbereder igangsettingen.

Etterpåklokskap

(Skrevet dagen etterpå)

Det var kanskje ikke meningen at jeg skulle laste ned Paradis på jord, da den ikke omfattes av avtalen om nedlasting NB har med Kopinor. Så jeg nøt godt av en liten glipp. Takk til Anders Ericson for opplysningen!

18 tanker om “Nye bokhylla.no – også på brett?

  1. Anders Ericson

    Takk for god gjennomgang, Ole. Men ei bok som den av Fløgstad er verna av ÅVLova i 70 år etter hans død, som (heldigvis) ikke har inntruffet ennå (snart ferdig med Nordaustpassasjen, hans siste, og den er god og viktig). Etter avtalen mellom NB og Kopinor skal den ikke være nedlastbar før den er i det fri, dvs. statistisk sett rundt år 2100, hvis han lever gjennomsnittlig lenge. Og når det gjelder iPad, så får jeg ikke sving på bokhylla.no i det hele tatt. Noen andre?
    Men ellers er jeg veldig fornøyd.

    Svar
    1. Ole Husby

      Du har rett Anders. Det var vel en liten NB-glipp kanskje. For jeg har vitterligen lastet ned Paradis på jord.

      Når det gjelder iPad så gjorde jeg et nytt forsøk på morgenkvisten. Det var mislykket. Om det er jeg eller NB som har innkjøringsproblemer er ikke så godt å vite. Som sagt innbiller jeg meg at iPad / Safari bør takle dette greit.

      Svar
      1. seogsaablogger

        I denne stund raser Morgenbladet inn gjennom min digitale postsprekk. Her sier Yngve Slettholm, administrerende direktør i Kopinor, som er NBs nærmeste partner for bokhylla.no:

        «Dessuten må man benytte nettleser for å åpne det beskyttede materialet, og dermed blir flere lesebrett uaktuelle plattformer, siden de bruker programvare som ikke vil være kompatibel med bokhylla.no».

        Et litt snudd-på-hue-resonnement, syns nå jeg. NB kan da ikke vente at de er graviteringspunktet for all kompatibilitet. I tillegg til at Safari, som du sier, Ole, faktisk også er en nettleser.

        Moralen må likevel være at NB nå må presentere planene sine for å bli tilgjengelige på nettbrett som iPad med flere. For ikke ser jeg at den trenden i retning nettbrett vil snu med det første.

  2. Kirsti Langstøyl

    Hei Ole Husby! Alltid interessant å lese det du skriv.
    Eg har eit spørsmål om kven som skriv innlegga på betaUB. Er det berre du?
    For den som på same måte som meg kom rett inn på dette innlegget via twitter er det umogeleg å umiddelbart sjå kven som skjuler seg bak «jeg» i innlegget. Det finn ein berre ut ved å lese kommentarane der du igjen kommenterer.
    Ein eller annan stad på bloggen fann eg ein «Om betaUB» der det står at du er forfattar, men denne ser eg ikkje att når eg er inne på eit enkelt innlegg. Veldig fint om informasjon om deg som forfattar av bloggen er meir synleg.

    Svar
    1. Ole Husby

      Takk Kirsti! Ja, det er jeg som skriver alt på denne bloggen. Før stod navnet mitt under hvert innlegg, men da jeg skiftet til nåværende WordPress «tema» (Twenty Twelve) så forsvant det. Etter ditt ønske har jeg nå satt meg på forfatterplass i høyrespalten.

      Svar
  3. Håkon M.E. Sundaune

    Det Yngve Sletholm mener med at man «må bruke nettleser» er nok at avtalen ikke åpner for nedlasting av hele bøker som fortsatt er beskyttet av opphavsrett. Derfor må man logisk nok være koblet til internett for å lese disse (jfr. streaming av lyd og musikk). Men HTML5 (siden Flash f.eks. ikke støttes av iPad) er en teknologi som etter hvert skal kunne brukes på alle plattformer, både nettbrett og padder.

    Det som derimot ikke er optimalt, er tilpasningen av tekst når man leser en PDF, slik formatet er på de nedlastbare bøkene i Bokhylla. At PDF er valgt, og ikke Epub, Mobi eller et annet mer skreddersydd format, er det gitt begrunnelse for i denne bloggposten:

    http://bit.ly/WZGu49

    Forøvrig svarer NB gjerne på spørsmål og kommentarer på epost: nbdigital@nb.no eller på Twitter @NBveiledning

    Vennlig hilsen
    Håkon M.E. Sundaune

    Svar
  4. Ole Husby

    Til seogsaablogger og Sundaune,

    det er mye å si om hvordan websider best kan tilrettelegges for brett og mobiler. Jeg håper at NB ikke faller for fristelsen til å velge native apps, men fortsetter med mest mulig åpne løsninger, som f.eks. HTML5. At bokhylla virker fint på iPad/Safari og ikke på Samsungs egen brettnettleser kan godt være Samsungs skyld for alt jeg vet. Forøvrig tror jeg at dette omseggripende app-hysteriet har som bieffekt at nettleserutviklerne ikke motiveres sterkt nok til å støtte HTML5 og andre virkemidler for «responsiv webdesign» (som jeg har skrevet om før her på bloggen).

    Jeg håper NB fortsetter utviklinga og skjønner at vi leserne har et sterkt ønske om å lese på brett og uten å være på nett. Dette krever sjølsagt satsing både på teknologiske løsninger og rettighetsavtaler.

    Forøvrig er lesing på brett av nedlastet pdf faktisk forbausende bra, slik jeg nevner i innlegget. I alle fall så lenge det dreier seg om tekst med ikke alt for små bokstaver.

    Svar
  5. haraldgroven

    Har ventet på en norsk bokhylla-nettjeneste siden 1998. Selv om jeg er storbruker av Bokhylla siden 2008, og muligens er landets største fan av nettjenesten, er det trist å tenke på alle mulighetene det å ha skannet et språkområdets samlede bokproduksjon kunne gitt som ikke utnyttes.

    * 9X% av de som har bruk for tjenesten, vil ikke finne boka de har behov for i fordi teksten i bøkene ikke er indekserbar for Google/Bing og søkemotorene som folk faktisk bruker. Når en har et spørsmål i hodet, må en altså først søke etter svaret på Google, så må en åpne et nytt søkevindu og søke i bokhylla.no. De aller fleste vil begrense seg til en internasjonal søkemotor med ferskt innhold som Google (scholar), fremfor en smal mindre kjent nasjonal søkemotor med innhold fra før år 2000. Avtalen mellom Kopinor og NB sier at «Materialet vil bli gjort søkbart via søkemotorer», men presiserer at innholdet skal være tilgjengelig fra norske IPer. Så hvis de internasjonale søkemotorene lar sine roboter kjøre fra en norsk IP skal det jo ikke være kontraktsstridig å gjøre innholdet finnbart for folk.

    * Fortsatt er viser tjenesten bare bilder av boksider, ikke teksten i bøkene. Få journalister og beslutningstakere har skjønt forskjellen mellom tekst i en bok og bilde av tekst i en bok. Skal en sitere tekst i noe en skriver fra en bokhylla-bok, må en punsje inn tekst ved å se på bildet! Dette på tross av at NBs datamaskiner allerede har konvertert bildene av boksider til tekst for sin interne søkemotor. Klippe-lime slik en er vant med fra tekstbehandling går ikke an.

    * Vanskeligheten med å lese på nettbrett og umuligheten av å lese det på lesebrett er godt beskrevet i denne bloggposten. Avtalen med Kopinor sier: «Materialet gjøres tilgjengelig for lesing på skjerm med det visningsformat som til enhver tid tilbys på nb.no. Det skal ikke legges til rette for nedlasting eller utskrift av materialet før den opphavsrettslige vernetiden har utløpt.» Et nettbrett er jo «en skjerm» og kan vise innhold på nb.no. En million nordmenn har nettbrett pr september 2012, hvorfor ikke gjøre bokhylla-bøker tilgjengelig på det medium bøker er best egnet for?

    * Den tristeste mangelen er alle de nye og innovative bruksområdene av tekstkorpuset fra bokhylla som kunne vært oppfunnet eller tatt i bruk, men som er umulig på grunn av publiseringsformatet og kontraktsvilkårene. Noen eksempler:
    ** En kunne brukt ordene i Bokhylla-korpuset til å lage mye bedre ordretteprogrammer for norsk språk, slik at en fanget opp alle ord som noensinne har vært trykt i norsk språk, ikke bare det ordtilfanget som er lagt til i ordlista av programvareprodusentene. Forskere i feltet digital humanities har kunnet bruke korpuset fra Google books til å finne anakronismer i historiske filmer og bøker. For eksempel anakronismer i serier som Mad Men og Downtown abbey. Amazon.com regner ut de mest karakteristiske ord i en bok, dvs de ordkombinasjoner som er statistisk overhyppige i teksten og skaper derigjennom et «fingeravtrykk» for boka. Dette kunne vært gjort med NB-data også, men siden IT-folk (som meg) ikke har tilgang til Bokhylla-tekstkorpuset har de neppe ressurser til å finne helt nye bruksområder som ikke gikk an i papiralderen. Google har gjort databasen over alle ordkombinasjoner tilgjengelig for utviklere gjennom tjenesten NGram-viewer. Om det nye fagfeltet «kultunomikk» som er skapt av bokdigitaliseringsprosjekter se TED-foredraget What we learned from 5 million books. Vi kunne for eksempel sett med hvilke norske kunstnere/idrettsutøvere eller politikere som er mest omtalt i forskjellige år og dermed få bedre forståelse av kulturhistorien.

    Om de kulturpolitiske aspektene ved boksanning anbefales boka The Case for Books: Past, Present, and Future av Harvard-sjefsbibliotekaren Robert Darnton.

    (kommentar kryssposta til NRK-beta)

    Svar
    1. Ole Husby

      Takk Harald. Jeg stiller meg bak alle dine kommentarer. Jeg synes godt du kan kryssposte direkte til NB. Men det hjelper neppe. Fordi jeg tror ikke at problemet ligger hverken i (a) NB’s vilje eller (b) NB’s kompetanse men i (c) NB’s ressurser og (d) motkreftene fra Kopinor etc etc.

      Svar
  6. dingsboms

    Bruk Calibre for å gjøre om pdf til mobi, som kan leses av Kindle. Bøker som kun kan leses på nett, kan trolig sendes til Kindle via «send to Kindle», et Chrome-tillegg.

    Svar
    1. Ole Husby

      Dessverre, Calibre klarer ikke konvertere pdf-filene som er nedlastet fra bokhylla.no, fordi det er ikke tekst-pdf men bilde-pdf. Og bøker som kan leses bare på nettet kan ikke sendes til kindle.

      Svar
  7. Elin fra Av en annen verden

    Spennende! Jeg har et Asus-nettbrett og et Sony-lesebrett, og skal definitivt teste ut nye Bokhylla.no når jeg får tid. Jeg er nok skeptisk til PDF-filer som billedfiler, siden min Sony Reader er mindre enn din Kindle… Blir uansett interessant. Takk for fin oppsummering!

    Svar
    1. Ole Husby

      Tror at Kindle (den jeg har) og Sony (siste utgave) har nøyaktig like stor skjerm. Såvidt jeg vet har Sony en crop-funksjon som gjør at du kan fjerne litt unødvendige marger. Kanskje er det dette som skal til for å gjøre pdf-versjonene leselige? Ellers vil jeg tro at lesbarheten varierer fra bok til bok, avhengig av skriftstørrelse og skriftype. Lykke til!

      Svar
  8. Tilbaketråkk: Gjesteblogg: Hva er galt med bokhylla.no?

  9. Ai Au

    Hei, jeg er usikker på om dette kommer til å bli lest, men jeg har et spørsmål angående Bokhylla på datamaskin eller lesebrett. I fullskjermmodus sliter jeg med å gå nøyaktig én skjermhøyde ned på en enkel måte. PgDn gjør at det blas én side ned, men skjermen min er ikke stor nok til å se hele siden om gangen. Se en mer utfyllende beskrivelse av problemet her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1546904&page=1&#entry21063862. Selv hvis man bruker ekstern mus og endrer innstillingene på hjulet fra «tre linjer» til «én skjermhøyde», vil man, slik Bokhylla er lagt opp med den øvre menyen, miste litt av teksten når man bruker hjulet. Jeg er da nødt til å bruke Inspect Element i Firefox hver gang jeg går inn på en «bokside» på bokhylla.no og fjerne denne menyen manuelt. Dette er selvfølgelig veldig upraktisk; menyen kan også være nyttig i mange tilfeller (selv om man kan ha den samme «boksiden» oppe med meny i en annen fane).

    Jeg har selv brukt Bokhylla siden tjenesten ble tilgjengelig (så vidt jeg husker, opplevde jeg at kjernefunksjonaliteten fungerte bedre for meg før omleggingen i 2012. Jeg slapp da mye av det ovenstående. Men uansett har jeg i hvert fall en oppskrift på å få det til å fungere, og hvis jeg henvender meg til NB, er det kanskje håp om at de vil gjøre det litt enklere for meg å bruke), men det er åpenbart mer behagelig og utholdelig å lese på et lesebrett, som du skriver om. Så vidt jeg kan se på Prisjakt.no (http://www.prisjakt.no/category.php?k=1375&o=eg_89#prodlista), er det bare ett lesebrett for salg i Norge med skjermstørrelse i nærheten av 10 tommer, som jeg tror er nær minimum hvis man skal ha en viss fleksibilitet på tvers av bok- og skriftstørrelser på Bokhylla. Dette lesebrettet er PocketBook Pro 912. Kjenner du til noen som har erfaring med dette lesebrettet (på Bokhylla), eller har du noen oppfatning om hvordan brettet antagelig kommer til å fungere? Som du kan se, er oppløsningen 1280×800, som jeg vil tro er tilstrekkelig. Spørsmålet er om de innebygde knappene (heldigvis! Foretrekker vanligvis dette fremfor berøring) vil takle det ovennevnte scrolleproblemet på en god måte.

    Så leser jeg at Apple har planer om å prøve ut lesebrett med skjermstørrelse på 13 tommer: http://e24.no/digital/underleverandoer-apple-tester-ut-stoerre-skjermer/21105231. (Utvalget av lesebrett stanser på 10 tommer, og heller ikke internasjonalt er utvalget her stort: en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_e-book_readers.) Jeg har en mistanke om at hvis dette blir en realitet, vil det ta en god stund før et slikt lesebrett kommer på det norske markedet, hvis det i det hele tatt gjør det. Ettersom prisen på PocketBook Pro 912 nå er nedsatt ganske mye, synes det for meg som en god idé å kjøpe dette lesebrettet.

    Svar
    1. Ole Husby Innleggsforfatter

      Kanskje misforstår jeg, men det synes som du leser bøker i bokhylla ved å bruke den leseren som nettleseren tilbyr (ikke nedlastede pdf-filer). Jeg trodde ikke det ville være mulig på et lesebrett i det hele tatt. Jeg har ingen erfaring med brettet du nevner, men er i utgangspunktet skeptisk. Hvis det derimot er snakk om å laste pdf-filer over til lesebrettet, så er det vel ok hvis skjermen er stor nok.

      Svar

Legg igjen en kommentar