Om avDRMifisering av ebøker

Hensikten med dette innlegget er ikke å oppfordre til ulovlig eller uetisk virksomhet, men å diskutere og stille noen spørsmål angående fjerning av DRM for e-bøker. Det er helt klart aktualisert av dagens situasjon, der norske e-bøker selges via et par plattformer (bokskya.no og emviem.com) og stort sett i epub-format med ADE DRM. Samtidig sitter jeg med en Amazon Kindle, som er det apparatet jeg ellers bruker for å lese e-bøker, men som altså ikke kan brukes til de norske bøkene.

Enn om jeg nå avDRMifiserer de norske bøkene jeg kjøper, slik at jeg kan bruke min Kindle?

For det er mulig i praksis. Det enkleste er kanskje å bruke programmet Calibre, sammen med spesielle plugins for fjerning av forskjellige DRM-varianter, deriblant ADE (Adobe Digital Editions) som er aktuelt her. Det er lett å finne beskrivelse av framgangsmåten på nettet.

Det ville helt klart være både ulovlig og uetisk hvis jeg gjorde dette og så spredde den åpne fila utover.

Hvis jeg derimot gjør dette bare for sjøl å kunne lese boka på min Kindle, har jeg ingen problemer med det etiske. Spørsmålet er om det er ulovlig, dvs strider mot Åndsverkloven. Den ble endret i 2005 med nye paragrafer som omhandler «tekniske beskyttelsessystemer», dvs DRM. Den gang var det i stor grad kopibekyttelse av musikk det dreide seg om, men ordlyden gjør at loven også angår e-bøker.

Den nye § 53a starter med:

«Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.»

og lenger nede

«Bestemmelsen i første ledd skal heller ikke være til hinder for privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr.»

Den nye § 53c omtaler verktøy for DRM-fjerning:

«Omsetning av, eller besittelse i ervervsøyemed av et hvilket som helst middel hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram, er forbudt.»

Som legmann vil jeg tolke dette til å bety at jeg kan avDRMifisere «til eget bruk». Og for sikkerhets skyld: i såfall vil jeg hverken omsette eller besitte i ervervsøyemed det middelet jeg bruker (nødvendige Calibre-plugins er  fritt tilgjengelig).

Det finnes fagfolk som ikke er helt enig med meg. Det er sant nok noen begreper i lovteksten som ikke er helt kurante, f.eks. «effektive tekniske beskyttelsessystemer» og «relevant avspillingsutstyr». Men det finnes ingen rettspraksis å vise til, og i det hele tatt vil jeg neppe føle meg særlig forbrytersk hvis jeg skulle finne på å følge oppskrifta. Jeg synes også jeg finner litt støtte i Wikipedia.

2 tanker om “Om avDRMifisering av ebøker

  1. Harald

    Å kriminalisere boklesere for selv å velge hva slags lesebrett de vil lese lovlig kjøpte bøker på, virker litt urimelig for mange. Teknologer oppfatter det oftest som en kunstig aktivt forsøker å skape samme situasjon som da BETAMAX og VHS hadde formatkrig for 30 år siden.

    Det er skrevet en utmerket avhandling om hva som menes med begrepet «effektive tekniske beskyttelsessystemer».

    Vern av tekniske beskyttelsessystemer etter åndsverkslovens §53a.
    http://www.ub.uit.no/munin/handle/10037/1545

    Svar
  2. Even Flood

    Dette er noe jeg gjør nesten hver dag, eller i allefall veldig ofte hver gang jeg legger en amerikanske sone 1 DVD i spilleren min og ser den i Europa. Det har utgiver ikke tilatt og lagt inn beskyttlelse mot det, så DVD spilleren er modifsert for å eliminere denen hindringen. Dette gjør jeg og jeg vet ikke hvor mange tusen andre i Norge og Europa. Jeg regner med at 53a sikrer at jeg ikke gjør noe ulovlig så lenge det bare er jeg (og nære venner) som ser på dette. En lignende regel bør også gjelde for bøker.

    Svar

Legg igjen en kommentar